
Fot. Justyna Nowicka/Misyjne Drogi/misyjne.pl
Muzyka religijna wśród propozycji Polskiej Opery Królewskiej
Polska Opera Królewska w Warszawie przygotowała na okres Wielkiego Postu i Wielkanocy cztery koncerty muzyki religijnej: „Mesjasza” Haendla, „Grę o męce i zmartwychwstaniu”, „Leçons de ténèbres” Couperin’a i „Msze luterańskie” Bacha.
Już jutro na Zamku Królewskim w Warszawie zabrzmi „Mesjasz” – słynne oratorium Georga Friedricha Haendla. Jeszcze za życia kompozytora okrzyknięto je arcydziełem. Libretto przygotowane przez Charlesa Jennensa jest kompilacją tekstów zaczerpniętych z Biblii Króla Jakuba oraz „Modlitewnika Powszechnego”. Część pierwsza utworu zawiera proroctwo przyjścia na świat Zbawiciela. Druga, zwieńczona słynnym chórem „Alleluja”, opowiada o życiu, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Natomiast część ostatnia koncentruje się wokół zapowiedzi zbawienia ludzkości. Solistom (Marta Boberska – sopran, Anna Radziejewska – alt, Sylwester Smulczyński – tenor, Paweł Michalczuk – bas) oraz zespołowi wokalnemu towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych – Capella Regia Polona. Przy klawesynie zasiądzie dyrygent Krzysztof Garstka.
>>> Piosenkarki, które swoją muzyką zdobywają dla Jezusa serca Amerykanów
Z kolei 12 kwietnia, w sobotę przed Niedzielą Palmową, artyści POK przedstawią „Grę o męce i zmartwychwstaniu”. Spektakl odbędzie się w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Łazienkach. Będzie to historia o niezawinionym cierpieniu i ludzkiej słabości, ale także o nadziei i zwycięstwie dobra oraz prawdy. Ułożony ze staropolskich tekstów scenariusz Patryka Kenckiego wypełniony został najdawniejszymi rodzimymi pieśniami i tańcami w opracowaniu Jacka Urbaniaka. Obok utworów znanych z imienia twórców, jak Cyprian Bazylik, Krzysztof Klabon, Mikołaj Gomółka czy Wacław z Szamotuł, zabrzmią anonimowe kompozycje z renesansowych tabulatur wykonane na historycznych instrumentach. Wystąpi 19 solistek i solistów, zespół wokalny i zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.
W Wielką Środę 16 kwietnia w kościele św. Anny zabrzmią „Leçons de ténèbres” François’a Couperin’a. Bogactwo symboliki tekstu i piękno katolickiej liturgii Wielkiego Tygodnia znajdują odzwierciedlenie w genialnej muzyce francuskiego kompozytora z XVIII wieku. Religijny wydźwięk kompozycji podkreślają wokalizy inspirowane śpiewem gregoriańskim. Wykonawcami będą: Marta Boberska (sopran), Olga Pasiecznik (sopran) i Sławomir Jurczak (bas-baryton jako narrator). Zespołem instrumentów dawnych Capella Regia Polona pokieruje tym razem Liliana Stawarz.
>>> Rafał Brzozowski na Jubileuszu Artystów: muzyka pomaga szukać nadziei
Natomiast w czwartek 24 kwietnia w bazylice Świętego Krzyża zostaną wykonane dwie z czterech „Mszy luterańskich” Jana Sebastiana Bacha: Msza G-moll i Msza G-dur. Śpiewać będą: Iwona Lubowicz (sopran), Aneta Łukaszewicz (alt), Bartosz Gorzkowski (tenor) i Paweł Michalczuk (bas). Zagra zespół Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki. Pomiędzy Mszami zabrzmi „Suita orkiestrowa C-dur” Bacha.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |