
kard. Robert Prevost, fot. PAP/EPA/FABIO FRUSTACI
Na jaki temat Leon XIV pisał pracę doktorską?
Kilkadziesiąt lat przed wyborem na papieża, Leon XIV – jako augustianin o imieniu Robert Prevost – opracował teologiczną wizję władzy kościelnej i wspólnoty, która dziś pozwala wyciągnąć wnioski na temat jego stylu przywództwa jako głowy Kościoła katolickiego.
Jego praca doktorska na temat „Urząd i autorytet lokalnego przeora w Zakonie św. Augustyna””, przedłożona Papieskiemu „Angelicum” w Rzymie w 1987 r., do tej pory cieszyła się niewielkim zainteresowaniem, a dotyczy fundamentalnych kwestii życia kościelnego. Według amerykańskiego portalu katolickiego „National Catholic Register”, praca kładzie szczególny nacisk na wzajemne oddziaływanie między charyzmatem duchowym, prawem kościelnym i przywództwem wspólnotowym.
W centrum rozprawy znajduje się konkretna forma przywództwa we wspólnocie religijnej. Ówczesny ojciec Prevost argumentuje, że władza w Kościele nie opiera się na kontroli, ale na służbie. Przeor – jako przywódca najmniejszej jednostki życia kościelnego – ucieleśniał formę przywództwa, która charakteryzowała się słuchaniem, dialogiem, współodpowiedzialnością i posłuszeństwem woli Bożej.
Uderzające jest ścisłe odniesienie do prawa kanonicznego: ojciec Prevost podkreśla, że życie kościelne ma strukturę zarówno duchową, jak i prawną. Nie stawia porządku Kościoła w opozycji do wolności, ale postrzega prawo jako konkretną formę, w której można żyć łaską i wspólnotą.
Zasada synodalności – mocno podkreślana za pontyfikatu jego poprzednika papieża Franciszka – również nie jest w rozprawie pominięta, a raczej rozumiana w sposób jasno ustrukturyzowany: Procesy decyzyjne powinny odbywać się w dialogu, ale w ramach uregulowanych form i odpowiedzialności. Według o. Prevosta urząd przełożonego zasadniczo polega na posłuszeństwie Bogu i uważnym rozeznawaniu Jego woli – zawsze w porozumieniu ze wspólnotą. Nie widzi on sprzeczności między synodalnością a strukturą. Oznacza to, że rozeznanie wymaga formy. Dialog wymaga reguł. Rolą przełożonego nie jest zawieszanie prawa w imię miłosierdzia, lecz jego interpretowanie i stosowanie w sposób sprawiedliwy i z miłością.

W rozprawie cytowane są kluczowe źródła, takie jak prawo kanoniczne z 1983 r., Reguła św. Augustyna i wypowiedzi papieża Jana Pawła II, który jest kilkakrotnie przywoływany jako autorytet, na przykład w przemówieniu do augustianów w 1982 r, w którym podkreślił wzajemne oddziaływanie między powołaniem duchowym a konstytucją kościelno-prawną. Papież z Polski przypomniał, że ich tożsamość kształtowana jest nie tylko przez Regułę św. Augustyna, ale także przez podstawę prawną daną im przez Kościół: „Wasz Zakon… ma świętą Matkę Kościół za fundatora swojej rzeczywistości prawnej”. Dla ojca Prevosta nie jest to sprzeczność, lecz zbieżność: charyzmat duchowy Augustyna i instytucjonalny autorytet Kościoła wspólnie określają, co znaczy przewodzić. Wezwanie Papieża – „działajcie tak, aby to, czym Kościół jest w ogólności, mogło stać się prawdą w każdej z waszych wspólnot” – staje się swego rodzaju przesłaniem. W tym świetle autorytet jest zawsze eklezjalny: przyjmowany, kształtowany i przeżywany dla dobra komunii.
Jednym z najbardziej odkrywczych elementów pracy jest zakończenie. Główny nacisk w całej pracy został wyraźnie i celowo położony na aspekty prawne urzędu i obowiązków przeora. Autorytet w Kościele nie polega na dominacji czy kontroli, lecz na służbie i komunii. Jak pisze o. Prevost: „Urząd Przeora w Zakonie nie jest urzędem władzy, lecz braterskiej miłości; nie zaszczytem, lecz obowiązkiem; nie panowaniem, lecz służbą”.
Zatem rozprawa o. Prevosta przedstawia wizję Kościoła nie jako hierarchii dowodzenia, lecz jako wspólnoty wspólnot, połączonych władzą, która jest jednocześnie prawna i duszpasterska, duchowa i instytucjonalna. To połączenie duchowości i struktury wydaje się również charakteryzować obraz samego siebie – papieża Leona XIV. Dla niego Kościół jest „wspólnotą wspólnot”, wspieraną przez władzę, która jest zaangażowana w dobro wszystkich – lokalnie i uniwersalnie.
Obszerna bibliografia rozprawy podkreśla podwójne zakorzenienie obecnego papieża w tradycji augustiańskiej i kościelnym prawie i tradycji. Oprócz klasycznych teologów i prawników kanonicznych, o. Prevost cytuje również dokumenty soborowe Soboru Watykańskiego II oraz źródła patrystyczne.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |