Nabożeństwo Słowa Bożego podczas centralnych obchodów XXVIII Dnia Judaizmu
Kard. Grzegorz Ryś przewodniczył nabożeństwu słowa Bożego w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Podczas nabożeństwa – które było elementem centralnych obchodów XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce – odczytano fragmenty z Księgi Kapłańskiej, Proroka Izajasza oraz ewangelii św. Mateusza. Komentarze do biblijnych tekstów wygłosili łódzki rabin Dawid Szychowski i kard. Grzegorz Ryś.
Rabin rozpoczynając komentarz podkreślił, że Dni Judaizmu w Kościele katolickim to okazja do dialogu. „Żeby dialog był możliwy, muszą być spełnione pewne warunki. Jednym z nich jest szczerość. Bez szczerości nie ma dialogu” – zauważył, dodając, że konieczne jest przyglądanie się temu, co różni.
Zaprezentował cztery kwestie, które dla żydowskiej strony dialogu z Kościołem katolickim są problematyczne, stanowią wyzwania. Pierwszą jest monoteizm: „Dla nas jeden Bóg w Trzech Osobach jest czymś, co trudno nam zrozumieć i trudno nam z tym wejść w rozmowę, boimy się, bo nasza tradycja kładzie wielki nacisk na monoteizm, jedyność Boga. Ale to jest przyczyna do dialogu, to temat dialogu, a nie uniemożliwienie go”.
Drugi problem wydaje się poważniejszy – to kwestia misyjności. Chrześcijaństwo jest misyjne, to inne podejście niż judaizmu. Wskazał, że misyjność chrześcijan u Żydów budzi nieufność, jest odbierana jako uniemożliwiająca uczciwy dialog. Zauważył, że Kościół zmienił swoje nauczanie w tej kwestii i nie prowadzi już misji wobec Żydów.
Trzeci problem stanowi trudna historia, „która jest punktem żalu, pamięci krzywd”. – Żydzi nie zapominają, ale skupiają się na przyszłości. Nie naszą rzeczą jest wybaczać w imię naszych ojców, ale możemy iść na przód, nie możemy się zatrzymywać – mówił rabin. Podkreślił, że Kościół katolicki w „Nostra aetate” potępił prześladowanie Żydów.
Czwarty problem to teologia zastępstwa: „mówiąca to że my straciliśmy nasze obietnice, przestaliśmy być tym, za kogo się uważamy, czyli którzy przynieśli na świat słowo Boga, dali światu proroków. Jeżeli to jest negowane, to negowana jest nasza tożsamość. Zabijanie Żydów duchowo prowadzi do bardzo złych konsekwencji, jeśli chodzi o Żydów w ciele”. To podejście Kościół również zmienił podczas ostatniego soboru.
Rabin stwierdził, że w tych okolicznościach, po zmianach w Kościele, dialog jest możliwy. Podkreślił też, że nie można postrzegać Żydów jako niezainteresowanych zbawieniem innych narodów – to dla nich ważne, chcą nieść innym błogosławieństwo, mają jednak na to inny pomysł niż chrześcijanie, co też jest przyczynkiem do dialogu.
Kard. Ryś w swoim komentarzu do odczytanej ewangelii o przebaczeniu niewolnikowi długu podkreślił, że ważniejsze niż zastanawianie się nad wielkością długu jest dostrzeżenie, że dostał on też coś ważniejszego – wolność. „Wyzwolenie jest głównym tematem jubileuszu. Wolność. Pan chce nas obdarzyć wolnością, nie tylko darować długi” – mówił, wskazując, że Pan dał niewolnikowi nowe życie.
– Jeśli Pan nas będzie darzył tym doświadczeniem wyzwolenia w tym roku, to jakąś miarą tego, że potrafiliśmy tę łaskę przyjąć, jest to, że zapominamy o tym, co winni nam są inni ludzie – powiedział kardynał.
Na koniec kard. Ryś zauważył, że Jezus ukazuje nas nie w relacji Pan i niewolnik a Ojciec i bracia – to sytuacja rodzinnej relacji. „Jeśli będziemy funkcjonować na poziomie serca, to daj Boże ta Ewangelia się w nas wypełni” – przekonywał hierarcha.
Pieśni podczas nabożeństwa wykonywała orkiestra neokatechumenaru z Wrocławia i innych miast.
Wydarzenia było tłumaczone na język migowy.
Na zakończenie abp Józef Kupny podziękował wszystkim zaangażowanym w organizację centralnych obchodów Dnia Judaizmu, dzieląc się też osobistym doświadczeniem dialogu. „Moim pragnieniem jest żebyśmy żyli jak dzieci jednego Boga” – powiedział na zakończenie metropolita wrocławski.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 roku i obchodzony jest corocznie 17 stycznia, w przeddzień Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan. Jego celem jest budowanie dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, pogłębianie wzajemnego zrozumienia oraz przypominanie o wspólnych korzeniach obu religii. Obchody stanowią wyjątkową okazję do refleksji nad dziedzictwem, które łączy chrześcijaństwo i judaizm, oraz do podejmowania wspólnych działań na rzecz dialogu i pojednania. Wrocław, jako gospodarz tegorocznych obchodów, stanie się przestrzenią spotkania kultur, tradycji i modlitwy.
Organizatorem tegorocznego wydarzenia jest Archidiecezja Wrocławska przy współpracy z Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski. Patronat honorowy nad obchodami objął Metropolita Wrocławski abp Józef Kupny.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |