fot. EPA/YONHAP

NFZ przypomina, gdzie i jak szukać pomocy medycznej w Sylwestra i w Nowy Rok

W sytuacji nagłej choroby w Sylwestra i Nowy Rok należy udać się do najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej; ich adresy można znaleźć na stronach oddziałów wojewódzkich NFZ. Nie obowiązuje rejonizacja – przypomina NFZ.

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował komunikat – poradnik, gdzie można znaleźć pomoc medyczną w weekend, Sylwestra i w Nowy Rok.

NFZ przypomina, że całodobowo w święta, dni ustawowo wolne od pracy, w weekendy oraz w dni powszednie od godziny 18.00 do 8.00 rano następnego dnia, można skorzystać z pomocy medycznej w dowolnym punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Należy się tam udać w sytuacji: nagłego zachorowania; nagłego pogorszenia się stanu zdrowia (gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia); istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy; gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia; zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej; infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką; bólów brzucha nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych; bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych; biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.

Adresy i dane kontaktowe do punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Fot. pixabay

NFZ podkreśla, że nie potrzeba skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja. Pomoc jest udzielana bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.

W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli porady: w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, w przypadkach medycznie uzasadnionych w miejscu zamieszkania lub pobytu. Pielęgniarka udzieli świadczeń medycznych: w warunkach ambulatoryjnych, w przypadkach medycznie uzasadnionych w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.

Narodowy Fundusz Zdrowia wskazuje, że w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). SOR i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. NFZ podkreśla, że takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia.

W przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny. Do tych placówek można zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania.

NFZ wskazuje, że pomoc medyczna w izbach przyjęć i Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego, czy lekarza poradni specjalistycznej. Ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany, albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego.

Adresy i dane kontaktowe do SOR i izb przyjęć są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ. W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 112, lub 999 i wezwać zespół ratownictwa medycznego. Zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia.

fot. EPA/GIUSEPPE LAMI

„Wzywamy zespół ratownictwa medycznego, jeśli ktoś w naszym otoczeniu np. stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha” – wskazuje NFZ. Przypomina też, że przez 24 godziny na dobę do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia.

Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie można uzyskać wszelkie niezbędne informacje na temat pomocy medycznej w czasie świąt. Konsultanci infolinii NFZ powiedzą, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.

Z kolei na rządowej stronie pacjent.gov.pl dostępne są szczegóły dotyczące aplikacji „mojeIKP”. W aplikacji mobilnej mojeIKP można znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie. Aplikacja jest bezpłatna, wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy – aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze