fot. PAP/Andrzej Grygiel

Nowe przepisy o korzystaniu z elektrycznych hulajnóg, sprawdź 15 przykazań bezpiecznej jazdy

Przepisy regulujące prawnie kwestię m.in. hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch to bardzo ważne zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego – ocenia kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

W czwartek zaczęły obowiązywać nowe przepisy ruchu drogowego, które regulują prawnie kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch. – Od czwartku policjanci na podstawie tych przepisów uzyskali możliwość łatwej interpretacji popełnianych przez kierowców wykroczeń i przestępstw. Przepisy te wprowadzają zarówno uprawnienia jak i obowiązki dla użytkowników tych kategorii pojazdów i urządzeń – mówi Opas.

>>> Do 25 czerwca będą już działać zielone certyfikaty

fot. PAP/Andrzej Grygiel

Każdy użytkownik dróg – niezależnie od tego, czy porusza się pieszo, rowerem, autem czy hulajnogą – powinien zapoznać się z nowymi przepisami, „aby móc bezpiecznie i bez narażania się na konsekwencje prawne przemieszczać się po drogach”. Policjant wskazał, że w znowelizowanym Prawie o ruchu drogowym pojawią się trzy nowe definicjehulajnogi elektrycznej, urządzenia wspomagającego ruch (np. deskorolki, rolki) i urządzenia transportu osobistego (np. segway, deskorolka elektryczna). W związku z rozszerzeniem katalogu urządzeń i pojazdów służących do przemieszczania się, każdy z nowych elementów tej kategorii został ściśle określony pod względem zasad korzystania, a także praw i obowiązków ciążących na jego użytkownikach.

Zasady poruszania się hulajnoga elektryczną

 

  1. Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli będą one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić.
  2. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
  3. Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
  4. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną będzie dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik będzie usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
  5. Kierującemu hulajnogą elektryczną zabraniać się będzie ciągnięcia lub holowania innego pojazdu i przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.

    fot. PAP/Andrzej Grygiel

  6. Kierujący hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
  7. Dopuszczalna prędkość z jaką będzie można się poruszać hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego to 20 km/h.
  8. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego będzie karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat.
  9. Dla dzieci w wieku do 10 lat kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze jest zabronione. Dopuszczone będzie kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
  10. W przypadku urządzeń transportu osobistego kierujący będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli będzie ona wyznaczona dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić.
  11. Kierujący urządzeniem transportu osobistego, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego urządzeniem transportu osobistego będzie dozwolone wyjątkowo, gdy będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów. Kierującemu urządzeniem transportu osobistego nowe przepisy zabraniają ciągnięcia lub holowania innego pojazdu; przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku oraz czepiania się innych pojazdów.
  12. Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów.
  13. Na drodze dla rowerów będzie obowiązywał ją ruch prawostronny. Jeśli będzie korzystać z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
  14. Przekraczając jezdnię osoba ta będzie obowiązana zachować szczególną ostrożność oraz korzystać odpowiednio z przejazdu dla rowerzystów albo przejścia dla pieszych.
  15. Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków w jakich odbywa się ruch; przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu; przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody; przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu. Natomiast zbliżając się do przejścia dla pieszych, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

fot. PAP/Andrzej Grygiel

Od 20 maja kierujący pojazdem – który nadal przy wyprzedzaniu będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu – teraz również w razie wyprzedzania hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego czy osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie musiał zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m. Wszystkim kierującym wspomnianych pojazdów zabraniać się będzie poruszania się w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środków o podobnym działaniu.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze