Fot. Vatican Media

Papież: trzeba uczyć języka wolnego od przemocy, w duchu pojednania i godności

Papież Leon XIV wezwał nauczycieli i wychowawców, by nauczali języka wolnego od przemocy, w duchu pojednania i budowania mostów. W opublikowanym we wtorek liście apostolskim „Kreślić nowe mapy nadziei” zwrócił uwagę na wyzwania ze strony sztucznej inteligencji, dodając, że musi ona chronić godność człowieka.

List apostolski Leona XIV ukazał się z okazji przypadającej we wtorek 60. rocznicy podpisania Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim „Gravissimum Educationis” Soboru Watykańskiego II.

Papież przypomniał, że ten soborowy dokument potwierdził prawo każdego do edukacji i wskazał rodzinę jako pierwszą szkołę człowieczeństwa. „Tam, gdzie wspólnoty edukacyjne pozwalają się prowadzić przez słowo Chrystusa, nie wycofują się, ale angażują, tam nie wznoszą murów, ale budują mosty” – podkreślił.

Zauważył, „żyjemy w złożonym, podzielonym, zdigitalizowanym środowisku edukacyjnym”, a oczekiwania i wyzwania znacznie wzrosły”.

>>> „Kreślić nowe mapy nadziei”. Papież Leon XIV o misji edukacji w świecie niepewności

Zapytał przy tym: „Jak możemy nie reagować w obliczu tego, że miliony dzieci na świecie wciąż nie mają dostępu do początkowej edukacji? Jak nie czuć pilnej potrzeby ponowienia naszego zaangażowania wobec dramatycznych sytuacji kryzysu edukacyjnego, wywołanego przez wojny, migracje, nierówności i różne formy ubóstwa?”.

Leon XIV podkreślił, że świat potrzebuje nadziei, a edukacja jest aktem nadziei, „zadaniem miłości, którą przekazuje się z pokolenia na pokolenie”.

Położył nacisk na to, że edukacja chrześcijańska jest dziełem zbiorowym. To wspólny wysiłek nauczyciela, ucznia, rodziny, personelu szkolnego, duszpasterzy i społeczeństwa obywatelskiego – zaznaczył.

Leon XIV napisał, że nauczanie chrześcijańskie obejmuje sferę duchową, intelektualną, uczuciową, społeczną, dotyczącą cielesności, a etyka nie jest w nim słowem abstrakcyjnym, ale codzienną praktyką.

„Edukacja nie mierzy swojej wartości tylko na podstawie osi skuteczności, ale godności, sprawiedliwości, zdolności do służenia dobru wspólnemu” – dodał.

Papież wyraził przekonanie, że w edukacji „nie należy podnosić sztandaru posiadania prawdy czy zasług w analizie problemów i ich rozwiązywaniu”.

Zaznaczył, że zadaniem edukacji katolickiej jest odbudowa zaufania w świecie naznaczonym przez konflikty i strach, a także że nie może ona milczeć wobec podziałów, przemocy, cierpienia Ziemi i ubogich. Musi ona – wskazał – połączyć sprawiedliwość społeczną i sprawiedliwość ekologiczną, promować umiar i zrównoważony styl życia.

>>> Papież podpisał list apostolski pt. „Kreślić nowe mapy nadziei”

Zdaniem papieża odpowiedzialność ekologiczna nie może sprowadzać się do danych – konieczne jest kształtowanie nowych przyzwyczajeń i szlachetnych praktyk.

Zwrócił też uwagę na wychowanie do pokoju, zaznaczając, że „pokój nie jest brakiem konfliktu – jest łagodną siłą, która odrzuca przemoc”.

„Wychowanie do pokoju rozbrojonego i rozbrajającego naucza złożenia broni agresywnego słowa oraz spojrzenia, które osądza, by przyswoić język miłosierdzia i sprawiedliwości” – uważa Leon XIV.

Odniósł się też do kwestii sztucznej inteligencji, która – jak dodał – musi być nakierowana na ochronę godności, sprawiedliwości i pracy.

Wezwał, by nauczać języka wolnego od przemocy, w duchu pojednania, budowania mostów, a nie murów, oraz by „rozbrajać słowa”.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze