Podlaskie: XVII-wieczna tkanina liturgiczna wozduch na wystawie stałej w Muzeum Ikon w Supraślu
XVII-wieczną haftowaną tkaninę liturgiczną wozduch – najnowszy nabytek Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku – można oglądać na wystawie stałej w siedzibie instytucji. Tkanina – jak zaznacza muzeum – wyróżnia się pod względem techniki i ikonografii.
Muzeum Ikon, które jest oddziałem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, działa w zabudowaniach zabytkowego męskiego klasztoru prawosławnego Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu. W zbiorach ma jedną z najbogatszych w Polsce kolekcji ikon z XVIII, XIX i XX w., a także unikatowe XVI-wieczne freski. Rozpoczęło działalność w 2006 roku.
Na wystawach stałych można się zapoznać z kanonem ikon, co jednocześnie jest wprowadzeniem do tematyki. Prezentowane są ikony-relikty podlaskich świątyń, jak XVI-wieczne skrzydło rajskich wrót z cerkwi Zaśnięcia NMP w Czyżach. Można się zapoznać z ikonami staroobrzędowców oraz tzw. ikonami karpackimi. Ekspozycję zamyka prezentacja unikatowych XVI-wiecznych pobizantyjskich malowideł ściennych, ocalałych ze zburzonej w lipcu 1944 r. cerkwi Zwiastowania NMP, monasteru supraskiego.
W części wystawy stałej poświęconej zabytkom świątynnym związanym w głównej mierze z dawnymi terenami Rzeczypospolitej można już zobaczyć najnowszy nabytek muzeum – XVII-wieczną tkaninę liturgiczną wozduch – poinformowało muzeum. Jak wyjaśnia instytucja, wozduch to welon na dary eucharystyczne.
>>> Weronika Kaszub: malując ikony, powierzam Bogu efekty mojej pracy [ROZMOWA]
Zakupiona przez muzeum tkanina ozdobiona jest haftem figuralnym i pochodzi z terytorium Ukrainy. „Unikatowy obiekt wykonano techniką misternego haftu świadczącego o bardzo wysokim poziomie warsztatu, w którym powstał. Datację zabytku potwierdza typowe dla dzieł z tego okresu zestawienie ściegów o różnorodnych układach geometrycznych, jak również zastosowanie bardzo cienkich nici w metalowych oplotach” – podała instytucja.
W ocenie muzeum tkanina wyróżnia się na tle zbiorów supraskiej placówki zarówno ze względu na technikę wykonania, jak i na ikonografię. Wozduch przedstawia wizerunek Chrystusa „Oto Baranek Boży” wywodzący się z ikonografii bizantyńskiej, które to przedstawienie Chrystusa nie było dotąd obecne w zbiorach muzeum. Wyjaśniono też, że przedstawienie „Oto Baranek Boży” wiąże się z liturgią eucharystyczną, umieszczane jest na pokrowcach cerkiewnych wykorzystywanych podczas przygotowania i przemienienia darów eucharystycznych.
>>> Podlaskie: cerkiewne uroczystości ku czci Ikony Matki Boskiej Supraskiej
Zakup zabytku dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |