fot. PAP/Darek Delmanowicz

Polscy kierowcy jeżdżą wolniej

Statystyka z pierwszego kwartału tego roku pokazuje, że polscy kierowcy po zmianie prawa o ruchu drogowym jeżdżą wolniej, a tym samym bezpieczniej – ocenił wiceszef resortu infrastruktury Rafał Weber. Dodał, że zanotowano wyraźne spadki m.in. liczby wypadków i ofiar śmiertelnych.

1 stycznia 2022 r. weszły w życie nowe przepisy, które m.in. podwyższają maksymalną wysokość grzywny, jaką może nałożyć sąd – z 5 do 30 tys. zł – oraz zwiększają wysokość mandatów, jakie nałożyć może policjant – z 500 zł do 5 tys. zł, a przy zbiegu wykroczeń do 6 tys. zł.

Nowe stawki mandatów określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z dokumentem, mandat za przekroczenie prędkości do 30 km/h wynosi do 400 zł. Przy przekroczeniu prędkości od 31 do 40 km/h zapłacimy co najmniej 800 zł, a dalej – o 41-50 km/h – 1 tys. zł; o 51-60 km/h – 1,5 tys. zł; o 61-70 km/h – 2 tys. zł; o 71 km/h i więcej – 2,5 tys. zł.

>>> Jestem żoną kierowcy zawodowego. Widzę męża dwanaście razy w roku

Wiceszef resortu infrastruktury pytany o wpływ zmiany przepisów na bezpieczeństwo na drogach zaznaczył, że statystyka z pierwszego kwartału 2022 porównując do pierwszego kwartału 2020 wyraźnie pokazuje, że Polacy jeżdżą wolniej, a tym samym bezpieczniej. „Jeżeli porównamy pierwszy kwartał 2022 rok z pierwszym kwartałem 2020 roku, to mamy do czynienia z wyraźnymi spadkami zarówno jeżeli chodzi o liczbę wypadków, rannych, ale – co mnie najbardziej cieszy – ofiar śmiertelnych wypadków drogowych” – powiedział Weber.

Weber dodał, że zaobserwowano również znaczny spadek wykroczeń zidentyfikowanych przez system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD, który w pierwszym kwartale tego roku zarejestrował o ok. 60 proc. mniej wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości, niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

fot. PAP/Darek Delmanowicz

Zmiany w prawie drogowym

Przypomniał, że od czerwca ubiegłego roku wprowadzono pierwszeństwo pieszych wchodzących na przejście dla pieszych, ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym przez cała dobę, a także wprowadzono zakaz jazdy na zderzaku, czy zakaz korzystania z telefonu i innych urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych.

„Inwestycje drogowe, budowanie świadomości i edukacja społeczna, dobre prawo i skuteczna egzekucja – te cztery elementy muszą zaprocentować i spowodować, że na polskich drogach będzie bezpieczniej. To jest nasz cel” – podkreślił wiceszef MI Rafał Weber. „Życzę bezpiecznej majówki i pamiętajmy o zdrowym rozsądku: spieszmy się powoli” – kończy Weber

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze