fot. PAP/Leszek Szymański

Polska jest szósta w Europie pod względem powierzchni w centrach i parkach handlowych

Łączne zasoby powierzchni w ramach centrów i parków handlowych wynoszące prawie 13,6 mln mkw plasuje polski rynek na szóstym miejscu wśród krajów Starego Kontynentu – wynika z danych firmy Cushman & Wakefield.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to już prawie 17 mln mkw, z czego na centra przypada ok. 10,6 mln mkw., a na parki – ok. 3 mln mkw.

Z kolei pod względem nasycenia powierzchnią handlową Polska znalazła się na 18. pozycji. Według Cushman & Wakefield, powodem jest między innymi niedostatecznie rozwinięty segment ulic handlowych, czyli tzw. high streets.

Na pierwszym miejscu w Europie pod względem zasobów powierzchni centrów i parków handlowych jest Wielka Brytania z 28,5 mln mkw, na drugim Francja – 27,9 mln mkw, na trzecim Niemcy – 18,6 mln mkw, na czwartym Włochy – 16,6 mln mkw, na piątym znalazła się Hiszpania z 14,4 mln mkw, na szóstym Polska z 13,6 mln mkw, na sódmym Belgia – 8,3 mln mkw, ósma jest Holandia – 7,0 mln mkw, dziewiąta jest Szwecja – 6,1 mln mkw, a dziesiąta jest Norwegia z 5,1 mln mkw zasobów.

>>> Włochy: Dzień Carbonary, popularnego dania rzymskiej kuchni

fot. PAP/Albert Zawada

Z danych Cushman & Wakefield wynika ponadto, że Polska zajęła w 2024 roku drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni w centrach i parkach handlowych.

Według Cushman & Wakefield, nasycenie powierzchnią handlową w Polsce wynosi 353 mkw/1000 mieszkańców i jest wyższe niż średnia zarówno dla Europy, która wynosi 336 mkw., jak i dla krajów CEE – 290 mkw, co daje Polsce 18. miejsce na Starym Kontynencie.

„Mimo że wskaźnik nasycenia centrami handlowymi jest już bardzo wysoki, a rośnie również nasycenie powierzchnią w ramach parków handlowych, to w Polsce wciąż jest miejsce na rozwój formatu stanowiącego fundament rynku retail, czyli ulic handlowych. Aktualnie na polskim rynku tzw. high streets to wciąż pojedyncze i niewielkie fragmenty najbardziej reprezentacyjnych ulic polskich aglomeracji” – zwraca uwagę Michał Masztakowski z Cushman & Wakefield.

Cushman & Wakefield jest firmą świadczącą usługi na rzecz właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. pracowników w ok. 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze