fot. Nabeel Syed/unsplash

Poznań: nawet 3 lata utrudnień w związku z przebudową mostu Chrobrego

Od poniedziałku w centrum Poznania zmieni się organizacja ruchu i komunikacji miejskiej. Utrudnienia związane są mającą potrwać około trzy lata przebudową mostu Bolesława Chrobrego i planowaną na około dwa lata budową trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka.

Most Bolesława Chrobrego to jedna z głównych przepraw przez Wartę w ścisłym centrum Poznania. Zgodnie z planami, obiekt zostanie wyburzony, a w jego miejscu powstanie nowy most. Obecna przeprawa składa się z dwóch części. Poznański magistrat podał, że w poniedziałek z ruchu zostanie wyłączone torowisko tramwajowe na moście, a tym samym na ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego. Tego samego dnia, po porannym szczycie komunikacyjnym, wprowadzone zostaną także zmiany w ruchu drogowym na ul. Estkowskiego.

Według zapowiedzi, po zachodniej stronie mostu jezdnie w obu kierunkach zostaną zawężone, a ruch będzie prowadzony wyłącznie po ich zewnętrznych pasach. Na środkowych pasach jezdni mają powstać przewiązki, umożliwiające przejazd przez nieczynne torowisko tramwajowe.

>>> Poznań: fragment starożytnego rzymskiego naczynia zwrócony do muzeum [+GALERIA]

„Inwestycja została podzielona na etapy tak, by przejazd jedną z części mostu był możliwy – po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zmiana polegająca na przełożeniu całego ruchu na nitkę południową, z wykorzystaniem wspomnianej przewiązki, planowana jest na grudzień. O wprowadzeniu zmian wynikających z drugiego etapu mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem w odrębnych komunikatach” – podał magistrat.

Po rozebraniu i zbudowaniu na nowo północnej części przeprawy, nowa konstrukcja przejmie ruch w obu kierunkach. W tym czasie przebudowana zostanie południowa część mostu. Jak zaznaczono w komunikacie, obecnie tory tramwajowe mieszczą się zarówno na południowej, jak i północnej części mostu Chrobrego, dlatego nie będzie możliwości przejazdu tramwajów na żadnym etapie prac. W ramach inwestycji powstanie nowy, trzeci obiekt z torowiskiem tramwajowym.

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu podał, że z uwagi na zamknięcie od poniedziałku przejazdu dla tramwajów od Garbar do Śródki konieczne jest przygotowanie trasy od placu Gwarnego do Małych Garbar. Te prace zostały podzielone na dwa etapy.

W pierwszym etapie, przez około dwa tygodnie, wyremontowane zostanie torowisko w obrębie pl. Wielkopolskiego. Prace uniemożliwią przejazd do przystanku Małe Garbary. W tym czasie wprowadzony zostanie autobus „za tramwaj” T7, który będzie kursował ze Śródki do Al. Marcinkowskiego. ZTM zaznaczył, że pasażerowie poruszający się na odcinku pomiędzy Śródką a centrum powinni skorzystać z dwóch bezpośrednich linii tramwajowych nr 5 i 8.

>>> Radom: Inteligentny System Transportowy będzie zarządzał ruchem w mieście

Drugi etap – planowany także na około dwa tygodnie – dotyczy montażu rozjazdu torowego umożliwiającego dojazd do przystanku Małe Garbary i zmianę przez tramwaj kierunku jazdy. Po zakończeniu tych prac powstanie docelowy układ komunikacji tramwajowej na czas budowy nowego mostu Chrobrego. W tym czasie do przystanku Małe Garbary będą kursować tramwaje dwóch linii, a jednej do pl. Wielkopolskiego. Z kolei zastępcza linia T7 zostanie skrócona do Małych Garbar.

Także w poniedziałek rozpocznie się budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice. Inwestycja ma skrócić dojazd z Wildy i Dębca do centrum. W związku z pracami torowisko na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi zostanie wyłączone z ruchu, a tramwaje będą kursowały zmienionymi trasami.

Jak podano w komunikacie, pojazdy linii nr 6 i 12 z przystanku Poznań Główny pojadą ul. Towarową do centrum i dalej objazdem przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF, skąd trafią na Miłostowo (linia nr 6) i na Starołękę (linia nr 12). Tramwaje linii nr 10 z Dębca pojadą ul. 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie stałą trasą na Naramowice. Z kolei linia nr 18 będzie kursować ulicami Głogowską i Hetmańską by przez Górną Wildę dojechać do Królowej Jadwigi. Przejazd z rejonu Dworca Głównego na Wildę ma zapewnić autobusowa linia nr 171.

Według zapewnień magistratu, zmiany na węźle Wierzbięcice zostały skoordynowane z pracami na moście Chrobrego, by tymczasowy układ tras był czytelny dla pasażerów. Zgodnie z zapowiedzią w III kwartale 2026 r. planowane jest przywrócenie ruchu tramwajowego na trasie przez ul. Matyi i Wierzbięcice, czyli w kierunku Wildy i Dębca.

W komunikacie podano, że od poniedziałku ul. Wierzbięcice na odcinku od zjazdu do stacji benzynowej do węzła będzie zamknięta, podobnie jak prowadząca w kierunku ronda Rataje południowa jezdnia ul. Matyi i ul. Królowej Jadwigi. „Przejazd dwukierunkowo możliwy będzie częścią północną z wykorzystaniem wykonanych pod koniec października przewiązek, czyli przejazdów przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Przemysłowej oraz Novotelu. Prędkość w rejonie prac zostanie ograniczona do 30 km/h” – wskazano.

Dodano przy tym, że wygrodzone zostaną pasy do lewoskrętu z ul. Królowej Jadwigi w ul. Wierzbięcice. Pas skrętu w prawo z ul. Królowej Jadwigi do skrzyżowania z ul. Niezłomnych będzie zamknięty. Z ul. Niezłomnych, przy Izbie Rzemieślniczej, będzie można jedynie skręcić w prawo, w al. Niepodległości. Niedostępna będzie również odnoga ul. Królowej Jadwigi prowadząca do al. Niepodległości. Dodatkowo odcinek ul. Ratajczaka pomiędzy ul. Św. Marcin a Ogrodową zostanie wyłączony z ruchu. Możliwy będzie tylko dojazd do posesji i obsługi służb.

Według założeń przebudowa mostu Chrobrego potrwa około trzy lata, a około dwa lata zajmie budowa torowiska w ul. Ratajczaka.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze