Poznań: obchody XXIII Dnia Islamu w Kościele katolickim
Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: dzieląc radości i smutki” 30 stycznia w Poznaniu obchodzony był XXIII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Wydarzenie miało miejsce w Domu Misyjnym misjonarzy oblatów przy ulicy Ostatniej.
Tradycyjnie już, spotkanie rozpoczęło się przy dźwiękach muzyki Orientu. Zgromadzonych przywitał o. Marcin Wrzos OMI. Po odczytaniu przesłania do muzułmanów na Ramadan oraz fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu nastąpił dwugłos chrześcijańsko-muzułmański nawiązujący do hasła tegorocznych obchodów.
>>> Obchody XXIII Dnia Islamu w Kościele katolickim w Poznaniu [GALERIA]
Mufti Joussef Chadid: dialog nie tylko potrzebny, ale też możliwy i łatwy
– Chrześcijaństwo i islam to dwie religie monoteistyczne mające wiele cech wspólnych na przykład wiara w Boga, aniołów, wysłanników, dzień Sądu Ostatecznego itd. – mówił mufti dr Joussef Chadid.
Duchowny muzułmański podkreślił, że „te podobieństwa dają podstawy do prowadzenia komunikacji między obiema religiami w oparciu o wzajemne poszanowanie, tolerancję”. Dzięki nim obie religie mogą pokojowo współistnieć.
– Dialog religijny jest nie tylko potrzebny, ale jak najbardziej możliwy i łatwy do realizacji, jeśli tylko znajdą się osoby obdarzone dobrymi sercami, które będą się wzajemnie wspierać w momentach trudnych, a w tych radosnych razem cieszyć – powiedział dr Joussef Chadid.
Mufti zaznaczył, że w obu religiach, w chrześcijaństwie i islamie, występuje przykazanie miłości do Boga, a także miłość do Jego stworzeń. Każdy człowiek został stworzony przez Boga, więc wszyscy pochodzimy od tego samego Ojca. – Jak więc możemy nie szanować jakiegokolwiek dzieła Stwórcy – pytał.
Ks. Dawid Stelmach: dialog to naśladowanie Chrystusa
Ks. dr Dawid Stelmach powiedział, że przyszłość świata w dużej mierze zależy od dialogu chrześcijan z muzułmanami i od tego, czy przedstawiciele obu religii będą potrafili uwypuklić to co w tych religiach jest najpiękniejsze, a odsunąć to, co kładzie się na nich cieniem.
– Jako chrześcijanie i muzułmanie dzielimy wspólny los. Może na co dzień nie jest to widoczne, ale przecież funkcjonujemy w tej samej przestrzeni. W tych samych miejscach robimy zakupy, chodzimy w te same miejsca użyteczności publicznej. Oczywiście, modlimy się często osobno, ale dzisiaj możemy modlić się obok siebie – stwierdził ks. dr Dawid Stelmach.
Duchowny zauważył też ze smutkiem, że wśród niektórych katolików można zauważyć postawę niezrozumienia sensu dialogu międzyreligijnego.
– Nasz Mistrz z Nazaretu szedł do każdego człowieka. Dialog to jest też naśladowanie Chrystusa. Skoro masz brata i siostrę obok siebie, to jak możesz się do nich nie odzywać, jak możesz ich ignorować? Przecież to jest dziecko Boga tak samo jak i ty – stwierdził ks. Stelmach.
Świadectwa
Następnie muzułmanie wznieśli modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończyło odmówienie „Ojcze nasz”, po czym uczestnicy spotkania przekazali sobie nawzajem znak pokoju. Ważnym elementem spotkania były świadectwa uczestników dotyczące dialogu. Podzielili się nimi członkowie wspólnot chrześcijańskich, takich jak Sant’Egidio czy Focolare, jak i wspólnoty muzułmańskiej. Po świadectwach zebrani wysłuchali słowa bpa Jana Glapiaka. Całość zwieńczyła agapa – wspólny posiłek chrześcijan i muzułmanów.
Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce
Dzień Islamu, obchodzony tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, nawiązuje do tematu orędzia Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, kierowanego do wyznawców islamu na zakończenie muzułmańskiego miesiąca postu, ramadanu. Tematyka tegorocznego koncentrowała się wokół słów „Chrześcijanie i muzułmanie: dzieląc radości i smutki”.
„Do wspólnie przeżywanych radości należą narodziny dziecka, wyzdrowienie z choroby, sukcesy na studiach w pracy czy w przedsięwzięciach finansowych, bezpieczny powrót z podróży i z pewnością wiele innych – czytamy w watykańskim orędziu na Ramadan oraz id al.-Fitr. – Dla osób wierzących jest jeszcze jedna szczególna okazja do radości: świętowanie ważnych świąt religijnych. Kiedy odwiedzamy wówczas naszych przyjaciół i sąsiadów innej religii lub składamy im życzenia, dzielimy ich radość bez konieczności przyjmowania religijnego wymiaru świętowanej tej okazji za własny”.
Przeżywane smutki to, przede wszystkim, śmierć bliskiej osoby, choroba członka rodziny, utrata pracy, niepowodzenie w projekcie lub biznesie, kryzys w rodzinie skutkujący nieraz jej rozpadem – głosi orędzie. Dokument podpisał kard. Miguel Ángel Ayuso Guixot, M.C.C.I., przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |