
fot. Freepik/Freepik
Protest Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły ws. rozporządzenia MEN
Stanowczy protest wobec rozporządzenia MEN w sprawie zmiany sposobu organizacji nauczania religii w szkole wystosowała Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły (KROPS). “Uważamy, że to rozporządzenie jest elementem wojny ideologicznej o polską szkołę” – czytamy w przekazanym KAI Stanowisku Koalicji zrzeszającej ponad 80 organizacji pozarządowych.
Protest dotyczy rozporządzenia Ministra Edukacji z 17 stycznia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zmiana ta dotyczy m.in. redukcji liczby godzin religii do 1 tygodniowo oraz realizacji tych zajęć tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
Rozporządzenie to narusza prawo oraz że ma charakter dyskryminujący uczniów chcących uczęszczać na ten przedmiot, gdyż utrudni im udział w lekcjach – podkreślają sygnatariusze Stanowiska. Jak dodają, sytuacja taka godzi również w prawo rodziców do wychowania dzieci według własnych przekonań, w tym sferze nauczania i wychowania moralnego i religijnego. Ponadto, argumentują, doprowadzi do zwolnienia z pracy tysięcy nauczycieli religii.
“Uważamy, że rozporządzenie to jest elementem wojny ideologicznej o polską szkołę. Usuwa ono bowiem treści chrześcijańskie z przestrzeni publicznej i wpisuje się w politykę ‘opiłowywania katolików z przywilejów’, noszącą znamiona prześladowania za wiarę” – czytamy w Stanowisku.
Jednocześnie, zauważają autorzy protestu, w innym rozporządzeniu MEN likwiduje Wychowanie do życia w rodzinie i wprowadza tzw. Edukację zdrowotną z modułem edukacji seksualnej. Jak dodają, w 2025 r. ma być to przedmiot nieobowiązkowy, podobnie jak religia i etyka, ale jednocześnie lekcji edukacji zdrowotnej nie obowiązują takie obwarowania, jak te dotyczące lekcji religii czy etyki, czyli konieczność realizacji zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.

Stanowisko zwraca uwagę, że w podstawie programowej edukacji zdrowotnej uczeń szkoły podstawowej „omawia kwestie prawne i społeczne związane z przynależnością do grupy osób LGBTQ”. LGBTQ to lesbijki, geje, biseksualiści, transseksualiści i queer. Natomiast wśród „kwestii prawnych i społecznych” środowisk LGBTQ są m.in. postulaty prawa do adopcji dzieci przez pary jednopłciowe czy wprowadzenia do prawa genderowej koncepcji płci (56 i więcej płci).
>>> Sztuczna inteligencja jest obecna w szkołach, ale głównie za sprawą uczniów
Jednocześnie Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły popiera postulat wprowadzenia w szkole obowiązkowego wyboru dla uczniów: albo lekcja religii, albo etyka. “Taka praktyka jest od lat z powodzeniem stosowana w wielu państwach europejskich, gdyż lekcje religii lub etyka to kształcenie dla wartości i wsparcie rozwoju moralnego, co jest jednym z kluczowych elementów dobrego przygotowania uczniów do wejścia w dorosłe życie” – czytamy w Stanowisku.
W imieniu Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, zrzeszającej ponad 80 organizacji pozarządowych Stanowisko podpisali Koordynatorzy i Rada KROPS.
Stanowisko podpisali m.in. Agnieszka Pawlik-Regulska (Stowarzyszenie Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności”), mec. Jerzy Kwaśniewski (Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris), Mirosława Chmielewicz (Centralna Diakonia Społeczna Ruchu Światło-Życie), Magdalena Czarnik (Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci) i Marcin Perłowski (Centrum Życia i Rodziny).
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |