Fot. StockSnap/pixabay

Herbata najczęściej pijanym przez młodzież napojem

Herbata jest najczęściej pijanym przez młodzież napojem – wynika z badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna. Młodzi ankietowani zapytani o ulubiony napój wskazywali jednak najczęściej na wodę.

Na pytanie o najchętniej wybierany napój 24 proc. badanych w wieku 13-17 lat odpowiedziało, że jest to niegazowana woda mineralna – tyle samo wskazało na słodzone napoje gazowane. Jednak dodatkowo 10 proc. młodych przyznało, że preferuje głównie wodę gazowaną, co sprawia, że to woda jest napojem, po który najchętniej sięgają nastolatki (34 proc.).

Ankietowani wskazywali też na soki (15 proc.) oraz wody smakowe, napoje energetyczne, napoje izotoniczne i napoje mleczne, które uzyskały 4-5 proc. odpowiedzi. Kawa miała 2 proc. Żaden z badanych młodych ludzi nie wskazał piwa bezalkoholowego jako ulubionego napoju.

Lista najchętniej wybieranych napojów nie pokrywa się jednak z tym, co faktycznie najczęściej pije młodzież – 80 proc. badanych wskazało herbatę, co było najwyższym wynikiem. Napój ten jako ulubiony został wskazany przez 9 proc. respondentów.

>>> Kawa czy herbata? Takie pytanie katecheci zadali ministerstwu edukacji [+WIDEO]

herbata zachód słońca
Fot. pixabay

Kolejne miejsce zajęły soki owocowe (76 proc.), wody mineralne niegazowane i słodzone napoje gazowane (po 75 proc.) oraz mleko i napoje mleczne (66 proc.). Kawę oraz energetyki najbardziej lubi z kolei co trzeci młody respondent. Piwo bezalkoholowe zostało wskazane przez 15 proc. badanych.

Ankietowani pytani o to, na co zwracają uwagę, wybierając różnego typu napoje wskazywali najczęściej na smak (60 proc.), cenę (40 proc.), promocje (27 proc.), markę (26 proc.) oraz brak cukru (23 proc.). Respondenci zwracają też uwagę na wpływ na zdrowie, dostępność, skład, wartości odżywcze, opinie rodziców, kaloryczność (18-14 proc.).

Zgodnie z wynikami badania na decyzje młodzieży nie wpływa reklama czy moda. Na pytanie o to, na co zwracasz uwagę wybierając różnego rodzaju napoje, 10 proc. wskazało na modę/trend, a tylko 5 proc. na reklamę.

„Różnica między tym, jakie napoje młodzi lubią pić, a jakie faktycznie najczęściej piją, może wynikać z faktu, że za decyzje konsumpcyjne i zakupowe w tej grupie, w istotnym stopniu odpowiadają rodzice i opiekunowie. 56 proc. badanych wskazało, że to właśnie oni kupują słodzone napoje gazowane. Wśród młodych, którym zdarza się sięgać po piwo bezalkoholowe, ponad połowa przyznała, że zostało ono zakupione przez rodziców lub domowników” – zaznaczyli autorzy informacji.

Większość badanych (76 proc.) przyznała, że sama wybiera rodzaj i ilość napojów, które pije. Kontrola rodziców nad tym, jakie napoje spożywa młodzież jest większa w przypadku dzieci w wieku 13-14 lat (26 proc.), a mniejsza w przypadku osób w wieku 15-17 lat (19 proc.).

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze