fot. Solen Feyissa/unsplash

Niemcy: sztuczna inteligencja obniża motywację do nauki

Sztuczna inteligencja (AI) drastycznie zmienia nawyki uczniów w zakresie nauki i pracy. Wynika to z ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli w Niemczech, poinformowała gazeta „Rheinische Post”.

Badanie przeprowadzone przez Związek Filologów Nadrenii Północnej-Westfalii ujawniło gwałtowny spadek samodzielnej pracy nad pracami domowymi i projektami. Gwałtownie spada motywacja do nauki. Co więcej, „uczniowie z lepszymi wynikami odnoszą korzyści, podczas gdy słabsi uczniowie o niskich wynikach pozostają w tyle”. W badaniu przeprowadzonym w październiku wzięło udział 1509 nauczycieli.

>>> Prof. Anna Wileczek o Młodzieżowym Słowie Roku: emocje i ekspresja są walutą komunikacyjną młodych [ROZMOWA]

Z ankiety wynika, że nauczyciele nie wyrażają generalnie negatywnego nastawienia do sztucznej inteligencji w szkołach. Obecnie 48% z nich korzysta z aplikacji AI na lekcjach okazjonalnie, a 15% regularnie, 17% nauczycieli całkowicie ją odrzuca. W poprzednim badaniu z 2023 roku odsetek ten wynosił około jednej trzeciej. Jednak dla 93% respondentów wyzwaniem jest „brak przejrzystości w zakresie wkładu własnego uczniów”, dla nauczycieli często nie jest jasne, czy pracę wykonał chatbot, czy uczeń.

„Sztuczna inteligencja niesie z sobą nie tylko możliwości, ale i zagrożenia – powiedziała Sabine Mistler, przewodnicząca oddziału Związku Filologów Niemieckich w Nadrenii Północnej-Westfalii. – Musimy o tym zawsze pamiętać, rozważając dalsze możliwości zastosowania”.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze