fot. Omar Ram/unsplash

Rusza nabór do programu stypendialnego dla uczniów – finansowane będą zajęcia pozalekcyjne

2 czerwca rusza nabór do programu stypendialnego Indywidualne Konta Rozwojowe Junior dla uczniów z rodzin o niskich dochodach lub w pieczy zastępczej – opłacane będą zajęcia rozwijające ich zainteresowania: od sportu, przez sztukę i technologię, po języki obce. Program jest finansowany ze środków UE.

Program realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego. Grant na jego realizację przekracza 100 mln zł.

Celem programu Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior jest wspieranie dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach oraz umieszczonych w pieczy zastępczej, umożliwiając im rozwijanie talentów i zainteresowań poprzez realizację różnorodnych zajęć dodatkowych. Przeznaczony jest on dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych (z wyjątkiem klas najstarszych). Wsparcie polega na przyznaniu stypendium w wysokości 15 tys. zł na trzy lata (po 5 tys. zł na jeden rok) z przeznaczeniem na opłacenie zajęć dodatkowych. Otrzyma je 6 tys. uczniów: 4 tys. w obecnym, pierwszym naborze ogólnokrajowym i 2 tys. w następnym.

>>> Caritas na Dzień Dziecka: 25 tys. prezentów dla najmłodszych

„Środki można wykorzystać na różne formy zajęć dodatkowych: stacjonarnych, zdalnych, weekendowych, a nawet wakacyjnych. Finansowane mogą być również wyjazdy edukacyjne. Zakres tematyczny zajęć też może być szeroki: od nauki programowania, nowoczesnych technologii, przez zajęcia sportowe i ruchowe, muzyczne, artystyczne, modelarskie, techniczne, literackie, po językowe” – powiedziała PAP Alina Prochasek z FRSE.

„Celem projektu jest nie tylko rozwój pasji uczniów, ale również lekcja samodzielności. Uczestnicy programu sami będą decydować w jakich zajęciach będą uczestniczyć, w co zainwestują swój czas i energię, rozwijając przy tym takie kompetencje jak zarządzanie czasem, proaktywność czy umiejętność organizowania własnego procesu uczenia się” – zaznaczyła. Dodała, że w programie chodzi o danie uczniom poczucia sprawczości, rozwój kompetencji, które będą procentować w ich dalszym życiu oraz że pozwoli on danie poczucia bycia ważnym członkiem społeczności szkolnej.

Obecny nabór wniosków potrwa od 2 do 16 czerwca br. (z zastrzeżeniem, że zostanie on automatycznie zamknięty po wpłynięciu 4,5 tys. wniosków). Wniosek będzie można złożyć za pośrednictwem platformy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Może to zrobić: rodzic lub opiekun prawny (w przypadku uczniów niepełnoletnich) lub sam uczeń lub uczennica, którzy ukończyli 18. rok życia, a także dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej, w której umieszczono ucznia.

fot. unsplash /Annie Spratt

Uczeń, który ubiega się o stypendium musi spełniać kryterium dochodowe. Jeżeli korzysta z programu „Posiłek w szkole i w domu”, wystarczające będzie potwierdzenie tego faktu przez dyrektora szkoły, do której uczeń. Jeśli uczeń nie korzysta z tego programu, ale pobiera zasiłek rodzinny, wystarczające będzie zaświadczenie o pobieraniu zasiłku rodzinnego z ośrodka pomocy społecznej albo decyzja administracyjna o przyznaniu zasiłku rodzinnego, w której wskazano okres zasiłkowy. W ramach pierwszego naboru ogólnopolskiego w odniesieniu do uczniów i uczennic umieszczonych w pieczy zastępczej instytucjonalnej, rodzinnej zawodowej oraz rodzinnym domu dziecka kryterium dochodowe nie będzie miało zastosowania.

Stypendium dla uczniów będzie bezgotówkowe. Rodzic, opiekun prawny lub sam pełnoletni uczeń, któremu zostanie ono przyznane, podpisze umowę z FRSE. Niezależnie od umowy wypełnić trzeba będzie formularz, w którym uczeń wskaże zajęcia, na które chce uczęszczać (może być jedno lub kilka do wyczerpania kwoty na dany rok). Z organizatorem zajęć rozliczać się będzie FRSE. Jeżeli po roku lub po semestrze uczeń zdecyduje, że woli chodzić na inne zajęcia, to taka zmiana będzie możliwa.

>>> Czy uczniowie wypisują się z religii? Fakty i mity [STATYSTYKI]

Obecny nabór poprzedził półroczny pilotaż programu. Przeprowadzono go w województwach: podkarpackim i lubelskim. Wpłynęło 214 wniosków; większość dotyczyła uczniów szkół podstawowych, blisko połowa z nich mieszka na terenach słabo zaludnionych/wiejskich, a jedna trzecia na terenach gęsto zaludnionych. Stypendia wysokości 2500 zł przyznano 100 uczniom.

Jak przekazała Prochasek najbardziej popularne wśród stypendystów okazały się zajęcia językowe z języka angielskiego (stacjonarne lub online). Na tego typu kursy zdecydowało się 40 proc. uczniów. Ponad jedna trzecia wybrała zajęcia sportowe/ruchowe; największym powodzeniem cieszyła się jazda konna, pływanie i karate. Co dziesiąty uczestnik wybrał warsztaty artystyczne lub komputerowe.

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – FERS 2021-2027 to następca Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój – PO WER 2014-2020.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze