fot. unsplash
Sztuczna inteligencja przewiduje zachowania pieszych, zwiększając bezpieczeństwo na drodze
Nowy model AI potrafi przewidywać zachowania pieszych w czasie rzeczywistym, osiągając wyniki lepsze od dotychczasowych systemów i otwierając drogę do bezpieczniejszych pojazdów autonomicznych – poinformowano w czasopiśmie „Computers & Electrical Engineering”.
Badacze z Texas A&M University oraz Korea Advanced Institute of Science and Technology opracowali system OmniPredict, który analizuje obrazy z kamer ulicznych oraz informacje o sytuacji na drodze, aby ocenić, jak mogą zachować się piesi. Nie ogranicza się jedynie do rozpoznawania obiektów, ale łączy sygnały wizualne z kontekstem otoczenia – tempem ruchu, kierunkiem spojrzenia czy zmianą postawy – i na tej podstawie przewiduje prawdopodobne działania człowieka w najbliższych sekundach.
Zdaniem kierującego zespołem badawczym dr. Srinkantha Saripalliego obecne systemy tego typu, wykorzystywane np. w pojazdach autonomicznych, dobrze radzą sobie z interpretacją obrazu, ale gorzej z nieprzewidywalnością miejskich ulic.
– Zmiany pogody, nieoczekiwane zachowania ludzi, rzadkie zdarzenia i ogólny chaos miejskiej ulicy – wszystko to może wpłynąć na nawet najbardziej zaawansowane systemy wizyjne – stwierdził Saripalli.
OmniPredict ma eliminować te problemy, ponieważ reaguje nie tylko na to, co już się wydarzyło, lecz także na to, co nastąpi. Takie podejście może ograniczać liczbę sytuacji konfliktowych na drodze oraz poprawiać płynność ruchu.
>>> Poznań: fasada zabytkowej kanonii przy moście Chrobrego pęka od lat [+GALERIA]

Jak wskazali badacze, ich model można zastosować także poza transportem cywilnym. Zdolność oceniania postawy oraz sygnałów zawahania i stresu jest przydatna również dla służb wojskowych i ratowniczych, umożliwiając szybsze rozpoznanie potencjalnego zagrożenia. Zaznaczyli, że system ma jednak pełnić funkcję narzędzia wspierającego decyzje człowieka, a nie go zastępować.
W testach symulujących skomplikowane sytuacje drogowe, w tym sceny z częściowo zasłoniętymi pieszymi, osobami poruszającymi się nietypowo lub gwałtownie zwracającymi się w stronę pojazdu, system przewidywał zachowania ludzi z około 67-proc. skutecznością, czyli wyraźnie lepiej niż dotychczas stosowane rozwiązania. Zdaniem badaczy ta różnica w szybkości reakcji i dostosowywania się do zmiennych okoliczności jest kluczowa w ruchu miejskim.
Choć OmniPredict jest na razie projektem badawczym, jego twórcy podkreślają, że właśnie tak powinny wyglądać przyszłe technologie dla aut autonomicznych. – Ten system otwiera drzwi do bezpieczniejszej eksploatacji autonomicznych pojazdów, zmniejszenia liczby wypadków z udziałem pieszych oraz przejścia od reagowania na zagrożenia do proaktywnego zapobieganiu im – podsumował Saripalli.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
| Zobacz także |
| Wasze komentarze |
Herbata najczęściej pijanym przez młodzież napojem
Tośka Szewczyk: Kościół to mój dom. Nikt mnie z tego domu nie wyrzuci [ROZMOWA]
Maroko: co najmniej 19 osób zginęło, a 16 zostało rannych w katastrofie budowlanej w Fezie [+GALERIA]






Wiadomości
Wideo
Modlitwy
Sklep
Kalendarz liturgiczny