
fot. Unsplash/Shutter Speed
TikTok i Facebook z najmniejszym zaufaniem wśród Polaków
TikTok i Facebook to platformy społecznościowe, wobec których Polacy najczęściej wyrażają nieufność. Tak zadeklarowało odpowiednio 32 i 31 proc. badanych – wynika z opublikowanego w piątek badania IBRiS o poziomie zaufania do platform społecznościowych.
Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Kolektywu Analitycznego Res Futura i firmy SentiOne.
Wyniki wskazują, że największym zaufaniem Polaków cieszy się serwis YouTube. Zadeklarowało to 23 proc. respondentów (raczej ufam – 17 proc., zdecydowanie ufam – 6 proc.). 42 proc. odpowiedziało, że platforma jest im obojętna, a 20 proc. wyraziło wobec niej nieufność (raczej nie ufam – 11 proc., zdecydowanie nie ufam – 9 proc.). 7 proc. ankietowanych nie udzieliło jednoznacznej odpowiedzi, a 3 proc. nie znało serwisu. Według twórców badania wysoki poziom zaufania do platformy i obojętność wobec niej wskazują na jej stabilny wizerunek i brak poważnych kontrowersji.
Najmniej Polacy ufają TikTokowi. Brak zaufania do platformy wyraziło 32 proc. badanych (zdecydowanie – 14 proc., raczej – 18 proc.). Dla 28 proc. serwis ten pozostaje obojętny. Zaufanie do niego zadeklarowało 13 proc. respondentów. TikTok jest jedną z platform, wobec których żaden z badanych nie zadeklarował zdecydowanego zaufania. 16 proc. respondentów nie znało TikToka, a 5 proc. wybrało odpowiedź „nie wiem/trudno powiedzieć”.
>>> Media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm
Drugą platformą z najmniejszym zaufaniem Polaków jest Facebook. Nie ufa mu 31 proc. respondentów (raczej – 23 proc., zdecydowanie – 8 proc.). Neutralnych odpowiedzi udzieliło również 31 proc. Ufa jej 22 proc. W tym przypadku również nikt nie zadeklarował zdecydowanej ufności wobec serwisu. 5 proc. ankietowanych oświadczyło, że nie zna platformy, a 6 proc. odpowiedziało „nie wiem/trudno powiedzieć”.
Instagram uzyskał najwięcej neutralnych ocen. 36 proc. badanych wskazało na odpowiedź „jest mi obojętny”. Platformie nie ufa 20 proc. (raczej – 11 proc., zdecydowanie – 9 proc.), przy ufności na poziomie 11 proc. (raczej – 7 proc., zdecydowanie – 4 proc.). 19 proc. ankietowanych nie znało Instagrama, a 6 proc. nie umiało udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Platforma X (dawny Twitter) cieszy się zaufaniem na poziomie 20 proc. (raczej – 12 proc., zdecydowanie – 8 proc.). Nie ufa jej 21 proc. ankietowanych (raczej – 11 proc., zdecydowanie – 10 proc.). Odpowiedzi „jest mi obojętny” udzieliło 24 proc., a brak znajomości serwisu zadeklarowało 26 proc. badanych. 5 proc. wybrało odpowiedź „nie wiem / trudno powiedzieć”.
Według analityka ResFutura wysoki poziom nierozpoznawalności w przypadku serwisu X może być spowodowany jego rebrandingiem i zmianą tożsamości (z Twittera).
>>> Tadżykistan: nie będzie odpowiedzialności karnej za „lajkowanie” w mediach społecznościowych
Najmniej rozpoznawalnym serwisem wśród respondentów okazał się Telegram. 58 proc. z nich wskazało, że go nie zna. Zaufanie do tej platformy zadeklarowało 4 proc. (raczej – 3 proc., zdecydowanie – 1 proc.). Dla 15 proc. ankietowanych serwis ten jest obojętny, a nieufność do niego wyraziło 11 proc. (raczej – 3 proc., zdecydowanie – 8 proc.).
„W badaniu uwzględniono również poziom niepewności i niezdecydowania. Dla większości platform od 5 proc. do 7 proc. respondentów wybrało odpowiedź „nie wiem / trudno powiedzieć”, co wskazuje na obecność wątpliwości lub brak silnych opinii” – podkreślili twórcy badania.
Sondaż przeprowadzono w dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych mieszkańców Polski metodą wywiadów internetowych (CAWI).
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |