fot. freepik

Raport: 81% Polaków zamierza ograniczyć wydatki na świąteczne zakupy spożywcze

81% Polaków zamierza ograniczyć wydatki na świąteczne zakupy spożywcze, w ub. roku taki zamiar miało 45% respondentów – wynika z raportu. W tym roku, tylko 11 proc. Polaków nie ma zamiaru oszczędzać na świątecznej żywności.

Jak wynika z badania do cyklicznego raportu dotyczącego preferencji i intencji zakupowych polskich konsumentów przed Świętami Bożego Narodzenia, autorstwa platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy BLIX, 8% Polaków planuje ograniczyć wydatki na świąteczne zakupy spożywcze. W zeszłym roku przed świętami, zamiar ograniczenia wydatków żywnościowych deklarowało 45 proc. konsumentów.

„Obecnie 11% ankietowanych nie przewiduje takich ograniczeń, w ubiegłym roku takie deklaracje złożyło 40%” – podano.

Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, tegoroczny wynik jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym. „Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia, ale nie tylko. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów” – zaznaczył.

>>> Badanie: 61,4 proc. Polaków zamierza w tym roku zaoszczędzić na prezentach dla swoich dzieci

Z raportu wynika, że w tym roku blisko co trzeci badany planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze od 101 do 200 zł w przeliczeniu na jedną osobę. Kwotę od 201 do 300 zł planuje przeznaczyć na ten cel 17% respondentów. Koszt 100 zł na osobę zadeklarowało 16% ankietowanych, tyle samo osób nie potrafiło określić kwoty jaką wydadzą na spożywcze zakupy świąteczne. Co dziesiąty Polak zadeklarował wydatki na ten cel w kwocie od 301 do 400 zł, od 401 500 zł 7% pytanych, a kwoty powyżej 500 zł planuje 6% Polaków.

fot. EPA/ANDREA FASANI

Niespełna 90% ankietowanych zadeklarowało, że tegoroczne świąteczne zakupy spożywcze zrobi w promocjach (rok temu było to 82%). Zaledwie 2% postawi na ceny regularne, co dwudziesty respondent, że ta kwestia nie ma znaczenia.

„Do promocji Polacy są już tak mocno przyzwyczajeni, że właściwie bez obniżek czują, jakby przepłacali” – ocenił Lenkiewicz. Jak zaznaczył, sieci handlowe dobrze o tym wiedzą, dlatego już na początku grudnia umieszczają na okładkach swoich materiałów promocyjnych głównie produkty kojarzone ze świętami. „Oferując takie artykuły w okazyjnych cenach, chcą przyciągnąć klientów do sklepów na większe zakupy, a przy tym dobrze zarobić na całym koszyku. To doskonale przemyślana i sprawdzona strategia, która funkcjonuje na rynku od wielu lat” – wyjaśnił ekspert.

W badaniu do raportu, 94% Polaków zadeklarowało, że będzie kupować świąteczne produkty z listą zakupów. Tylko 4% ankietowanych zapewniło, że nie zamierza tego praktykować. Zdaniem Lenkiewicza, lista zakupów zdecydowanie pomaga je zaplanować i trzymać się ustalonego budżetu. „Pozwala także na porównanie oferty i korzystne planowanie wizyt w poszczególnych sklepach” – dodał.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze