Fot. pixabay/yeiferr

Raport: w 2024 roku więcej Polaków korzystało z cyfrowych portfeli

Z tzw. cyfrowych portfeli korzystało w 2024 r. 30 proc. konsumentów; to wzrost o 3 pkt proc. wobec poprzedniego roku – wynika z raportu Adyen Retail. Dodano, że Blikiem można było zapłacić w 95 proc. sklepów; rośnie popularność płatności mobilnych, np. Apple Pay i Google Pay.

W 2024 roku Polacy chętniej sięgali po nowoczesne metody płatności – wynika z opublikowanego we wtorek raportu. „Niekwestionowanym liderem był Blik, za pomocą którego można było zapłacić w 95 proc. placówek handlowych. Wzrost popularności zanotowały płatności mobilne, zwłaszcza Apple Pay i Google Pay, z których korzystało już 30 proc. Polaków. Znaczący odsetek konsumentów korzystających z kanału e-commerce nadal wybierał tradycyjne przelewy (52 proc.) oraz karty debetowe (42 proc.)” – poinformowano w raporcie.

Z tzw. portfeli cyfrowych w 2024 roku korzystało 30 proc. konsumentów, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe względem poprzedniego roku. „Decydujące znaczenie miała wygoda, którą zapewniała możliwość dokonania płatności za pomocą smartfona bez potrzeby posiadania fizycznej karty” – wskazali autorzy.

Wzrost zainteresowania odnotowały również transakcje dokonywane za pomocą kodów QR. W 2024 roku z tej metody płatności korzystało 18 proc. Polaków, co stanowi wzrost o 5 p.p. w porównaniu do 2023 roku. Rozwiązanie to cieszyło się popularnością szczególnie w segmencie e-commerce. Dzięki niemu nie ma konieczności ręcznego wprowadzania danych karty, co zwiększa bezpieczeństwo transakcji.

„Mobilne płatności stają się standardem dla coraz większej grupy konsumentów, zyskując popularność dzięki wygodzie i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa. Ochronę płatności, także tych dokonywanych za pomocą kodów QR w e-commerce zwiększają technologie takie jak tokenizacja oraz uwierzytelnianie biometryczne. Tokenizacja zastępuje wrażliwe dane płatnicze unikalnymi tokenami, minimalizując ryzyko ich przechwycenia. Z kolei uwierzytelnianie biometryczne, np. rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, zapewnia, że transakcje są autoryzowane wyłącznie przez uprawnionych użytkowników” – wskazał Matouš Michněvič z Adyen.

>>> Część emerytów otrzyma wyższą „trzynastkę” po złożeniu specjalnego wniosku podatkowego

W Polsce dominującą pozycję na rynku utrzymuje Blik, który w 2024 roku stanowił podstawową metodę płatności Polaków. W ocenie autorów raportu jego popularność wynika przede wszystkim z uniwersalności. Blik umożliwia szybkie płatności online, wypłaty gotówki z bankomatów oraz przelewy na numer telefonu.

Fot. unsplash/Glnn Carstens-Peters

Jak zauważono, wśród osób preferujących tradycyjne metody płatności, najpopularniejsze były karty debetowe (52 proc.) i kredytowe (42 proc.)

W sklepach stacjonarnych dynamicznie rozwija się trend samoobsługowych kas. 59 proc. badanych konsumentów wskazało, że preferuje self-checkout jako wygodniejszą alternatywę dla tradycyjnych kas obsługiwanych przez pracowników. Mimo spadku popularności względem 2023 roku o 9 p.p. kasy samoobsługowe wciąż pozostają jednym z kluczowych udogodnień w handlu detalicznym.

Jednym z trendów, który zyskał na znaczeniu w 2024 roku, była metoda „kup teraz, zapłać później” (BNPL). Skorzystało z niej 28 proc. Polaków, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 11 p.p. „84 proc. badanych korzystających z BNPL przyznało, że dokonywało w ten sposób zakupów przynajmniej raz w miesiącu, wydając średnio 694 zł. BNPL stało się szczególnie popularne wśród millenialsów, dla których ważna jest elastyczność finansowa przy dokonywaniu zakupów” – zauważyli autorzy.

Jak wskazano w raporcie, konsumenci oczekują szerokiego zakresu dostępnych metod płatności, a także wygody ich stosowania. 73 proc. badanych przyznało, że w przypadku braku preferowanej metody płatności są gotowi zrezygnować z zakupu. „Firmy, które nie dostosują się do rosnących oczekiwań klientów, ryzykują utratę konkurencyjności. Inwestycje w nowoczesne technologie płatnicze nie tylko ułatwiają finalizację transakcji, ale także budują lojalność konsumentów” – zaznaczono.

Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono w Polsce na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.

Adyen to globalna platforma technologii finansowych zajmująca się obsługą transakcji płatniczych. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze