Fot. Karolina Binek/Misyjne Drogi

Raport: w styczniu codzienne zakupy podrożały o blisko 6%

W styczniu codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,9 proc. rdr., czyli nieco bardziej niż w poprzednich miesiącach – wynika z raportu UCE Research, w którym przeanalizowano ponad 76,7 tys. cen detalicznych. Najbardziej podrożały słodycze.

Artykuły codziennego użytku zdrożały średnio o 5,9 proc. rdr. To więcej niż grudniu, kiedy wzrost rdr. wyniósł 5,6 proc. oraz w listopadzie, kiedy ceny poszły w górę o 5,5 proc. – wynika z najnowszego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito.

„Wzrost cen rok do roku wynika z systematycznie rosnących kosztów produkcji, dystrybucji i pracy. Miesięczne spowolnienie dynamiki podwyżek oznacza natomiast chwilowe wyhamowanie, wynikające z efektów sezonowych” – wskazał dr Hubert Gąsiński z Uniwersytetu WSB Merito.

Według raportu ceny wzrosły w ujęciu rocznym w prawie wszystkich 17 monitorowanych kategoriach – od 2,8 do 10,4 proc.

>>> Zakupy w grudniu przełożyły się na wzrost liczby zamówień i wartości koszyka w polskich e-sklepach

„Wzrosty cen są dotkliwie dla wielu grup społecznych, jednak nie wywołują już takich emocji jak jeszcze rok temu. Polacy przyzwyczaili się do wysokich cen” – zauważył dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.

W styczniu br. najbardziej podrożały słodycze i desery – o 10,4 proc. rdr. Drugie miejsce w rankingu drożyzny zajęły owoce ze średnim wzrostem 10,2 proc. rdr., a trzecie art. tłuszczowe – 9,7 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się napoje bezalkoholowe z podwyżkami 7,8 proc, pieczywo – 7,7 proc., nabiał – 7,2 proc., karmy dla zwierząt – 6,8 proc, ryby – 5,8 proc., wędliny – 5,7 proc., używki 5,3 proc., mięso – 5,2 proc., środki higieny osobistej – 5,1 proc., artykuły dla dzieci – 4,9 proc., chemia gospodarcza 4,2 proc., dodatki spożywcze (musztardy, ketchupy, majonezy) – 3,7 proc. W styczniu staniały tylko produkty sypkie – o 0,7 proc. rdr.

Autorzy raportu przypomnieli, że w ostatnich miesiącach 2024 roku drożały wszystkie segmenty rdr: w grudniu od 0,2 do 10,3 proc, a w listopadzie od 0,2 do 16,6 proc. Jak zauważyli, w ujęciu rocznym ceny rosną, ale miesiąc do miesiąca przyrost jest niewielki.

Fot. pixabay/cocoparisienne

„Styczniowy wzrost cen słodyczy stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich miesiącach. Jeszcze w grudniu wzrost rdr. wyniósł 8,4 proc., a w listopadzie – 10,2 proc. To oznacza, że dynamika cen w tym segmencie nie tylko utrzymuje się na wysokim poziomie, ale w styczniu ponownie przyspieszyła. Głównym czynnikiem jest sytuacja na globalnym rynku surowców, w szczególności kakao i cukru” – zaznaczył Gąsiński.

Autorzy zwrócili również uwagę, że silny trend zwyżkowy widać również w przypadku owoców. „Owoce są jedną z najszybciej drożejących grup produktów, co może być efektem czynników sezonowych i strukturalnych problemów podażowych” – ocenił ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.

W kategorii artykułów tłuszczowych na szczególną uwagę – w opinii autorów – zasługują wysokie ceny masła. „W ostatnich miesiącach produkt ten stał się synonimem zakupowego luksusu. Podwyżki są efektem wzrostu cen mleka w skupie” – zaznaczył Orpych.

W rankingu awansowały napoje bezalkoholowe, które w poprzednim indeksie uplasowały się poza pierwszą piątką. „Systematyczne podwyżki pokazują, że ceny tych artykułów wciąż reagują na wzrost kosztów produkcji, transportu i opakowań” – zauważył Gąsiński.

>>> Rekomendacje w social mediach wpływają na zakupy 36 proc. Polaków

Podwyżki cen pieczywa to – jak wskazano w raporcie – efekt wysokich kosztów surowców, produkcji i dystrybucji. „Decydujące znaczenie mają ceny gazu i energii. Istotna jest też presja na podwyżki płac. Do tego dochodzi niedobór na rynku pracy wykwalifikowanych piekarzy” – stwierdził Orpych.

Analitycy z UCE Research zwrócili również uwagę na niższą w styczniu dynamikę podwyżek w segmencie chemii gospodarczej, która w grudniu zajęła pierwsze miejsce w całym rankingu z podwyżkami na poziomie 10,3 proc. „Duży skok cenowy w grudniu mógł być związany z intensywnym okresem zakupowym. Gospodarstwa domowe kupowały więcej środków czystości przed świętami, co pozwoliło na wprowadzenie wyższych cen. W styczniu popyt naturalnie spadł, co mogło wymusić ograniczenie podwyżek” – wskazał Gąsiński.

Raport pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszym „Indeksie cen w sklepach detalicznych” porównano wyniki ze stycznia 2025 r. i z analogicznego okresu z 2024 r. Analizie poddano ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku w 17 kategoriach. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 76,7 tys. cen detalicznych z blisko 39 tys. sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze