
fot. PAP/Leszek Szymański
Raport: więcej Polaków uważa, że galerii handlowych jest za mało niż za dużo
Ponad 46 proc. ankietowanych stwierdziło, że w Polsce jest wciąż niewystarczająco wiele galerii i centrów handlowych, z kolei przeszło 36 proc. uważa, że jest ich za dużo – wynika z raportu UCE Research i Hybrid Europe.
Według najnowszego badania 46,1 proc. respondentów uważa, że w Polsce wciąż nie ma wystarczającej liczby galerii i centrów handlowych. Natomiast 36,4 proc. ankietowanych stwierdziło, że w obecnej sytuacji społecznej i rynkowej tego typu obiektów jest już zbyt dużo. 17,5 proc. respondentów nie miało na ten temat wyrobionego zdania. Autorzy badania wyjaśniają, że tak wyraźny podział opinii publicznej wynika przede wszystkim z różnych potrzeb konsumenckich. Jednocześnie – jak wskazali autorzy – badanie pokazuje, że takie obiekty wciąż są bardzo ważnym elementem rynku detalicznego w Polsce.
„Widać, że opinie na temat liczby centrów handlowych w Polsce są mocno podzielone. Perspektywa ankietowanych najprawdopodobniej koncentruje się na ich najbliższym otoczeniu. Choć przeważają głosy wskazujące, że nie mamy do czynienia z nadmiarem, to jednak znaczny odsetek ankietowanych wskazuje na zbytnie zagęszczenie centrów handlowych. Wskazywałoby to na problem natury strukturalnej” – skomentował Adam Iwiński z Hybrid Europe.
>>> W galerii handlowej jak w katedrze. Świeckie rytuały i celebracje [MISYJNE DROGI]
Jak zaznaczyli eksperci z UCE Research i Hybrid Europe, analizy pokazują, że w galeriach i centrach handlowych, w porównaniu do roku ubiegłego lekko maleje ruch i spada liczba klientów. „Jednak nasze badanie może wskazywać na to, że mimo wszystko obecność centrów handlowych jest wciąż postrzegana jako istotna. To może oznaczać, że nadal pełnią ważną rolę w codziennym życiu konsumentów, choć zmienia się sposób korzystania z nich” – stwierdził Iwiński.

Według autorów raportu spadek ruchu i liczby klientów może być efektem rosnącej popularności handlu e-commerce, zmian nawyków zakupowych czy większej dostępności różnorodnych miejsc zakupów. „Fakt, że większość respondentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że mamy do czynienia z nadmiarem galerii sugeruje, że przyszłość tych obiektów zależy od ich zdolności do ewolucji i dostosowania do zmieniających się preferencji klientów” – dodał Iwiński.
Z raportu wynika, że największy odsetek respondentów wskazujących, że galerii i centrów handlowych jest zbyt mało, zanotowano grupie respondentów w wieku od 18 do 24 lat, w której takiej odpowiedzi udzieliło 59,8 proc., a także w grupie mieszkańców miejscowości od 100 tys. do 199 tys. spośród których taki pogląd zadeklarowało 57,5 proc.

„Centra handlowe pełnią ważną funkcję szczególnie dla młodych klientów. Postrzegają oni centra handlowe nie tylko, jako miejsce zakupów, ale także spotkań towarzyskich i rozrywki. Grupa najmłodszych korzysta z galerii w sposób kompleksowy, odwiedzając sklepy, restauracje, kina czy strefy coworkingowe. Szczególnie odnosi się to mieszkańców miast średniej wielkości, gdzie centra handlowe mogą stanowić kluczowy element lokalnej infrastruktury, oferując szeroki marek i usług w jednym miejscu – zauważył Michał Rosiak z Hybrid Europe.
Z kolei Adam Iwiński zauważył, że stosunkowo wysoki odsetek badanych nie potrafiących zająć stanowiska, wynika z braku wiedzy na temat liczby galerii i centrów handlowych. „Osoby, które odwiedzają takie obiekty rzadziej, mogą nie mieć jednoznacznego zdania na ten temat, ponieważ nie czują się w pełni zaangażowane w przedmiot badania. Często preferują inne formy zakupów, np. online. Ewentualnie korzystają z tego typu obiektów w dość ograniczonym zakresie, tylko w celu rozrywki i spotkań towarzyskich” – wskazał.
Według autorów raportu badanie wyraźnie pokazuje wciąż mocną pozycję galerii i centrów handlowych w Polsce. Nadal jest też przestrzeń na nowe inwestycje tego typu, ale – jak zaznaczyli – ich forma i lokalizacja muszą być dobrze przemyślane, by odpowiedzieć na potrzeby konsumentów.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |