fot. PAP/Leszek Szymański

Raport: więcej Polaków uważa, że galerii handlowych jest za mało niż za dużo

Ponad 46 proc. ankietowanych stwierdziło, że w Polsce jest wciąż niewystarczająco wiele galerii i centrów handlowych, z kolei przeszło 36 proc. uważa, że jest ich za dużo – wynika z raportu UCE Research i Hybrid Europe.

Według najnowszego badania 46,1 proc. respondentów uważa, że w Polsce wciąż nie ma wystarczającej liczby galerii i centrów handlowych. Natomiast 36,4 proc. ankietowanych stwierdziło, że w obecnej sytuacji społecznej i rynkowej tego typu obiektów jest już zbyt dużo. 17,5 proc. respondentów nie miało na ten temat wyrobionego zdania. Autorzy badania wyjaśniają, że tak wyraźny podział opinii publicznej wynika przede wszystkim z różnych potrzeb konsumenckich. Jednocześnie – jak wskazali autorzy – badanie pokazuje, że takie obiekty wciąż są bardzo ważnym elementem rynku detalicznego w Polsce.

„Widać, że opinie na temat liczby centrów handlowych w Polsce są mocno podzielone. Perspektywa ankietowanych najprawdopodobniej koncentruje się na ich najbliższym otoczeniu. Choć przeważają głosy wskazujące, że nie mamy do czynienia z nadmiarem, to jednak znaczny odsetek ankietowanych wskazuje na zbytnie zagęszczenie centrów handlowych. Wskazywałoby to na problem natury strukturalnej” – skomentował Adam Iwiński z Hybrid Europe.

>>> W galerii handlowej jak w katedrze. Świeckie rytuały i celebracje [MISYJNE DROGI]

Jak zaznaczyli eksperci z UCE Research i Hybrid Europe, analizy pokazują, że w galeriach i centrach handlowych, w porównaniu do roku ubiegłego lekko maleje ruch i spada liczba klientów. „Jednak nasze badanie może wskazywać na to, że mimo wszystko obecność centrów handlowych jest wciąż postrzegana jako istotna. To może oznaczać, że nadal pełnią ważną rolę w codziennym życiu konsumentów, choć zmienia się sposób korzystania z nich” – stwierdził Iwiński.

fot. unsplash

Według autorów raportu spadek ruchu i liczby klientów może być efektem rosnącej popularności handlu e-commerce, zmian nawyków zakupowych czy większej dostępności różnorodnych miejsc zakupów. „Fakt, że większość respondentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że mamy do czynienia z nadmiarem galerii sugeruje, że przyszłość tych obiektów zależy od ich zdolności do ewolucji i dostosowania do zmieniających się preferencji klientów” – dodał Iwiński.

Z raportu wynika, że największy odsetek respondentów wskazujących, że galerii i centrów handlowych jest zbyt mało, zanotowano grupie respondentów w wieku od 18 do 24 lat, w której takiej odpowiedzi udzieliło 59,8 proc., a także w grupie mieszkańców miejscowości od 100 tys. do 199 tys. spośród których taki pogląd zadeklarowało 57,5 proc.

Pełne galerie handlowe przed świętami fot. EPA/FELIPE TRUEBA
fot. EPA/FELIPE TRUEBA

„Centra handlowe pełnią ważną funkcję szczególnie dla młodych klientów. Postrzegają oni centra handlowe nie tylko, jako miejsce zakupów, ale także spotkań towarzyskich i rozrywki. Grupa najmłodszych korzysta z galerii w sposób kompleksowy, odwiedzając sklepy, restauracje, kina czy strefy coworkingowe. Szczególnie odnosi się to mieszkańców miast średniej wielkości, gdzie centra handlowe mogą stanowić kluczowy element lokalnej infrastruktury, oferując szeroki marek i usług w jednym miejscu – zauważył Michał Rosiak z Hybrid Europe.

Z kolei Adam Iwiński zauważył, że stosunkowo wysoki odsetek badanych nie potrafiących zająć stanowiska, wynika z braku wiedzy na temat liczby galerii i centrów handlowych. „Osoby, które odwiedzają takie obiekty rzadziej, mogą nie mieć jednoznacznego zdania na ten temat, ponieważ nie czują się w pełni zaangażowane w przedmiot badania. Często preferują inne formy zakupów, np. online. Ewentualnie korzystają z tego typu obiektów w dość ograniczonym zakresie, tylko w celu rozrywki i spotkań towarzyskich” – wskazał.

Według autorów raportu badanie wyraźnie pokazuje wciąż mocną pozycję galerii i centrów handlowych w Polsce. Nadal jest też przestrzeń na nowe inwestycje tego typu, ale – jak zaznaczyli – ich forma i lokalizacja muszą być dobrze przemyślane, by odpowiedzieć na potrzeby konsumentów.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze