fot. freepik

Rekomendacje w social mediach wpływają na zakupy 36 proc. Polaków

36 proc. Polaków przyznaje, że rekomendacje w social mediach mają wpływ na ich zakupy – wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce”. Pod wpływem rekomendacji w internecie najczęściej kupujemy kosmetyki i produkty do pielęgnacji.

Jak podano w raporcie Santander Consumer Banku (SCB), 36 proc. Polaków przyznaje, że rekomendacje produktów w mediach społecznościowych mają wpływ na ich zakupy. Wśród osób w wieku 18-29 lat odsetek ten wynosi 59 proc. Zdaniem autorów badania pokazuje to, że pokolenie wychowane w erze internetu traktuje social media jako naturalne źródło rekomendacji.

Zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych mają znaczenie dla 45 proc. kobiet, zaś w przypadku mężczyzn jest to 26 proc. Eksperci wskazali, że rosnąca rola platform social media w zakupach pokazuje, że stają się one kluczowym miejscem nie tylko do poszukiwania inspiracji, ale również do budowania zaufania do produktów i marek poprzez rekomendacje innych użytkowników.

„Jesteśmy świadkami zmiany, w której media społecznościowe stają się nowoczesną formą +poczty pantoflowej+ – miejscem, gdzie znajomi polecają sobie produkty, a specjaliści dostarczają rzetelnych recenzji” – powiedział dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z SCB Patryk Perliński. Jak dodał, mimo tego, że rekomendacje najmocniej wpływają na najmłodszych konsumentów, to zakupy bezpośrednio przez social media są najpopularniejsze wśród Polaków w wieku 40-49 lat (36 proc.).

>>> Zakupy w grudniu przełożyły się na wzrost liczby zamówień i wartości koszyka w polskich e-sklepach

Wpływ platform społecznościowych na decyzje zakupowe spada wraz z wiekiem. 55 proc. pięćdziesięciolatków oraz 64 proc. seniorów stwierdziło, że nie korzysta z rekomendacji w social mediach.

Fot. jannoon028/Freepik

52 proc. ankietowanych twierdzi, że największą wiarygodność rekomendacji zakupowych mają dla nich osoby, które znają osobiście. Niezależnym testerom i recenzentom ufa 26 proc. badanych, a co piąta osoba wskazała nieznajomych, którzy także korzystają z produktów czy usług danej marki, ale nie są z nią związani. Influencerów darzy zaufaniem 17 proc. wszystkich badanych, natomiast w grupie odbiorców w wieku 18-29 lat jest to 35 proc. Najmniejszą wiarygodność wśród ankietowanych uzyskali celebryci i znane osoby (14 proc.) oraz ambasadorzy danej marki (12 proc.).

Najczęściej kupowanymi produktami pod wpływem rekomendacji w social mediach są kosmetyki i produkty do pielęgnacji – wskazało na nie 34 proc. uczestników badania Santander Consumer Banku. Kolejne 29 proc. twierdzi, że najczęściej ulega poleceniom zakupu m.in. ubrań. Książki, filmy i gry wybrało 24 proc. ankietowanych, a elektronikę 23 proc. Znacznie mniejsza grupa Polaków kupuje pod wpływem poleceń online produkty spożywcze (12 proc.) i sprzęt sportowy (11 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków robiących zakupy online.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze