Fot. pixabay

Siedlce: centralne obchody 26. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

Wspólna modlitwa w miejscu, gdzie stała synagoga spalona przez Niemców w 1939 r., przy pomniku upamiętniającym zagładę 17 tys. siedleckich Żydów w czasie II wojny światowej, sesja naukowa oraz wspólna modlitwa chrześcijan i Żydów w katedrze, to najważniejsze punkty centralnych obchodów XXVI Dnia Judaizmu, jakie miały miejsce w tym roku w Siedlcach na Podlasiu. Hasłem były słowa z Księgi Wyjścia: „Przejście Pana: Dziś wychodzicie” (Wj 13,14).

Poranne modlitewne spotkanie rozpoczęło się od zapalenia zniczy przy pomniku upamiętniającym zagładę 17 tysięcy siedleckich Żydów w czasie II wojny światowej. Uczynili to: rabin Michael Schudrich oraz biskup siedlecki Kazimierz Gurda. W wydarzeniu udział wzięli przedstawicieli społeczności żydowskiej z Naczelnym Rabinem Polski Michaelem Schudrichem oraz gościem specjalnym rabinem Boazem Pashem. Obecna była młodzież ze szkół i uczelni siedleckich wraz z opiekunami, a także przedstawiciele władz samorządowych.

Istotnym punktem, była modlitwa psalmami. Modlitewną pamięcią ogarniano wszystkich członków narodu żydowskiego, którzy zginęli w czasie II wojny światowej, szczególnie tych, którzy zginęli w Siedlcach w czasie niemieckiej i rosyjskiej okupacji. Modlono się także w intencji wszystkich katolików, którzy nieśli pomoc i udzielali schronienia prześladowanym. W imieniu społeczności żydowskiej Psalm 130 i modlitwę po hebrajsku odśpiewał Naczelny Rabin Polski – Michael Schudrich. Następnie Psalm 130 po polsku, w tonie gregoriańskim odśpiewała schola „Gaudete”, działająca przy parafii katedralnej w Siedlcach.

Konferencja naukowa

Konferencja naukowa poświęcona historii Żydów i judaizmu na ziemi siedleckiej stanowiła drugi punkt programu. Na wstępie słowa powitania wygłosił biskup siedlecki Kazimierz Gurda.

Słowo do zebranych wygłosił także Ambasador Izraela w Polsce Yacov Livne. – Przyjaźń i dialog pomiędzy religiami, pomiędzy judaizmem a katolicyzmem są bardzo ważne; i ja w to wierzę. […] Ten kontakt pomiędzy katolikami a Żydami jest nie tylko wspólnym zamieszkaniem ale i relacją duchową – wskazał Yacov Livne. Wyraził radość z licznej obecności młodych ludzi podkreślając, że oni są odpowiedzialni za przyszłość. Tu zaznaczył też istotną rolę liderów politycznych i religijnych. „Jest to ważne, abyśmy razem rozumieli naszą przyszłość i razem pracowali dla naszej lepszej przyszłości” – powiedział. Nawiązując do wojny w Ukrainie, przywołał po hebrajsku fragment z Pisma Świętego, prosząc Boga o pokój.

Pierwszym prelegentem był ks. dr Paweł Rytel-Andrianik – dyrektor Biura ds. Komunikacji Zagranicznej w Sekretariacie KEP, wicedyrektor Centrum Heschela na KUL. Wygłosił on referat: „Chasydzi w Siedlcach i Kocku”. Wskazał on, że Podlasie i Wschodnie Mazowsze była terenami rozkwitu chasydyzmu oraz największej tragedii niemieckich nazistowskich obozów zagłady: Treblinka, Sobibór.

– Podobnie jak w początku ruchu franciszkańskiego, chasydyzm cechowała radość i życzliwość wobec wszelkiego stworzenia – przypomniał ks. dr Paweł Rytel-Andrianik, omawiając historię i rozwój ruchu chasydzkiego na terenach obecnej diecezji siedleckiej. – Wniosek ze wspólnej historii: Modlimy się do tego samego Boga, ale nie znamy się – mówił prelegent, który wskazywał na potrzebę i możliwości poznawania obecnie wspólnej historii.

Referat pt. „Zagłada Żydów w Treblince” zaprezentował dr Edward Kopówka, dyrektor Muzeum Treblinka. Omówił krótko życie siedleckich Żydów, wskazał na njważniejsze miejsca takie jak synagoga, cmentarz czy szpital. Zarysował powstanie wciąż istniejącego ruchu mesjanistycznego, z którego Żydzi wyemigrowali jeszcze przed wojną do Jerozolimy. Tam, w pobliżu Ściany Płaczu, powstała synagoga Hurva.

Historyk omówił dramat nazistowskiej okupacji – powstanie tymczasowego, otoczonego ogrodzeniem z kolczastego drutu getta, brutalne deportacje do obozów zagłady z zachowanej do dziś towarowej rampy kolejowej. Zarysował stan aktualnej wiedzy o obozie zagłady w Treblince, omawiając perfidne psychologiczne mechanizmy wykorzystywane przez Niemców, podjąć dane statystyczne i wspominając o powstaniu z 1943 r., a także próbach zacierania śladów zbrodni przez nazistów.

>>> Obchody XXVI Dnia Judaizmu w Poznaniu [GALERIA]

Zaapelował także o pomoc w zlokalizowaniu miejsca pochówku rabina Aszera Rojblata, założyciela wspólnoty chasydzkiej, zwłaszcza w postaci udostępniania archiwalnych zdjęć cmentarza żydowskiego. Prelekcja ilustrowana była rzadkimi archiwalnymi zdjęciami.

Z kolei Tomasz Oleksy-Zborowski, Kierownik Muzeum i Miejsca Pamięci w Sobiborze, wygłosił referat „Martyrologia Żydów – współczesne formy pielęgnowania pamięci”. Zarysował znaczenie i funkcjonowanie nazistowskiego obozu zagłady w Sobiborze, wskazując, że w ciągu 18 miesięcy jego funkcjonowania, zamordowano tam 180 tys. Żydów. Wskazał, że tu również wybuchło zbrojne powstanie, dzięki któremu uciekło ok. 300 Żydów, jednak wojnę zdołało przeżyć ok. 30 z nich. Przypomniał, że naziści próbowali zatrzeć wszelkie ślady swojej zbrodniczej działalności, cały teren obozu zaorana i posadzono las. Historyk omówił dostępne źródła, prezentował archiwalne zdjęcia i zarysował etapy powojennego upamiętniania miejsca zagłady – którego pierwsze formy pojawiły się dopiero w latach 60. XX w., jednak za czasów PRL zniekształcany historię. W latach 90. powstało muzeum, w roku 2000 rozpoczęto archeologiczne badania. Pozyskano kilkanaście tysięcy artefaktów i przedmiotów osobistych należących do ofiar, cześć z nich z imienia i nazwiska identyfikuje ofiary, w tym tabliczki i zabawki należące do dzieci, a także klucze w większości należące do Żydów holenderskich. Odkryto także fundamenty komór gazowych.

Rabin Boaz Pash do katolickich katechetów: nasz Ojciec tylko o to prosi, żebyśmy się kochali

„Nasz Ojciec w niebie tylko o to prosi, żebyśmy się nawzajem kochali i przyjaźnili” – mówił rabin Boaz Pash z Jerozolimy, gość specjalny centralnych obchodów XXVI Dnia Judaizmu. Wykład rabina skierowany był zwłaszcza do katechetów i liderów wspólnot. Rabin poprowadził wykład na temat interpretacji Starego Testamentu: „Abyśmy osiągnęli mądrość serca. Kto jest lepszy mędrzec czy prorok? Biblia, Talmud i to co my myślimy aktualnie”.

W wydarzeniu wzięli udział liczni katecheci, przedstawiciele wspólnot i ruchów, osoby prowadzące parafialne kręgi biblijne oraz Lectio Divina, a także klerycy, duszpasterze i kilku biskupów.

Boaz Pash rozpoczął od podkreślenia, że „nasz Ojciec w niebie tylko o to prosi, żebyśmy się nawzajem kochali i przyjaźnili. On patrzy na nas i mówi: wy wszyscy – chrześcijanie, Żydzi, muzułmanie – jesteście moimi dziećmi. Dla mnie, waszego Taty, największą przykrością jest niezgoda między wami”. Przywołał słowa Psalmu 133: Jak dobrze i miło, gdy bracia mieszkają razem.

Podczas bogatego w typowo żydowskie poczucie humoru, żarty i anegdoty wykładu, omówił rolę proroków i mędrców, odwołując się do żydowskich tradycji – zwłaszcza Talmudu i Kabały – i Tory. Podzielił się także, że sam czyta Nowy Testament i wskazał na pewne tropy żydowskiej perspektywy w interpretacji Ewangelii.

Modlitwa chrześcijan i Żydów w katedrze

Celebracja Słowa Bożego, która odbyła się wieczorem w katedrze siedleckiej, była ostatnim punktem centralnych obchodów XXVI Dnia Judaizmu. Przewodniczył jej abp Grzegorz Ryś – Przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, a komentarz wygłosił Rabin Boaz Pash. W przygotowanie części modlitewnej zaangażowane były wspólnoty Drogi Neokatechumenalnej.

– Zaczęliśmy nasz dzień od modlitwy i kończymy go modlitwą. W te nawiasy jest wpisane wszystko co czyniliśmy dzisiaj. Chcemy jeszcze raz odnaleźć sens całej naszej refleksji; ale w żywym spotkaniu z Bogiem i jego słowem – wskazał na początku abp Grzegorz Ryś – metropolita łódzki.

Rozważane teksty z Pisma Świętego nawiązywały do hasła tegorocznego Dnia Judaizmu: „Przejście Pana: Dziś wychodzicie” (Wj 13,4). Pierwsze czytanie z 18 rozdziału Księgi Rodzaju i opisywało scenę Aniołów odwiedzających Abrahama. Komentarz do tego fragmentu wygłosił Rabin Boaz Pash.

– Ważniejsze od wielkich filozofii są stosunki międzyludzkie; żyć we wzajemnej przyjaźni i miłości. Żyjąc tak, możemy oczekiwać tego samego ze strony Pana Boga – wskazał Rabin Boaz Pash.

W słowie do wiernych, abp Ryś rozważając odczytaną Ewangelię o powołaniu Zacheusza wskazał, że imię bohatera tego fragmentu oznacza, że w tej historii powołania może odnaleźć się każdy z nas. Los Zacheusza = podkreślił – polegał na tym, że żył z grzechu. W jego zawód było wpisane zło. Zacheusz jest tym, który jako bogaty przeszedł przez „ucho igielne”. Jezus był jedynym, który mógł dostrzec w nim jego czystość, prawdziwość, niewinność. On widział także czym jego wielka godność została przysłonięta. Ten fragment Ewangelii pokazuje, że Bóg potrzebuje grzesznika.

>>> Rabin Boaz Pash podczas Dnia Judaizmu: nasz Ojciec tylko o to prosi, żebyśmy się kochali

– Bóg objawiony w Jezusie pokazuje, że potrzebuje grzesznika. I to jest paradoks Ewangelii – akcentował metropolita łódzki.

– „Dzisiaj” jest jednym z najważniejszych słów Biblii. Wszystko co ważne dokonuje się „dzisiaj”. To „dzisiaj” które daje nam Bóg, które jest jednocześnie Jego nawiedzeniem i zaproszeniem do wyjścia, zmiany, ruchu i porzucenia tego czym żyłem jeszcze wczoraj i co wydawało mi się jedyną słuszną formą funkcjonowania. […] „Dziś” wyzwala mnie od lęku od tego co będzie jutro. – mówił abp Ryś.

Dzień 17 stycznia w Kościele katolickim od 1998 r. obchodzony jest jako Dzień Judaizmu. To okazja do wspólnej modlitwy oraz refleksji nt. dialogu katolicko-judaistycznego, a także poznania historii Żydów, która jest częścią naszej historii.

Organizatorami XXVI Dnia Judaizmu są: Komitet Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem na czele z przewodniczącym – abp. Grzegorzem Rysiem, metropolitą łódzkim oraz diecezja siedlecka z biskupem ordynariuszem Kazimierzem Gurdą.

Współorganizatorami obchodów są Urząd Miasta Siedlce, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Wydarzenie patronatem honorowym objęli Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki oraz Biskup Siedlecki Kazimierz Gurda.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze