Sykstus IV, Michał Anioł i konklawe – krótka historia Kaplicy Sykstyńskiej [+WIDEO]

Kaplica Sykstyńska miała być najwspanialszą świątynią Rzymu. Swymi rozmiarami przypomina świątynię Salomona, a zdobiące ją malowidła to swoiste kompendium historii zbawienia. Wizja Sądu Ostatecznego otwiera przestrzeń kaplicy i stawia kardynałów, którzy wybierają nowego papieża, bezpośrednio przed oczami Chrystusa, Pana historii i Sędziego.

Kaplicę Sykstyńską wybudował papież Sykstus IV na wzór świątyni Salomona, zgodnie z wymiarami zapisanymi w Starym Testamencie.

Ściany kaplicy przyozdobili czołowi malarze renesansu: Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Pietro Perugino, Cosimo Rosselli i Luca Signorelli oraz ich współpracownicy. Ich obrazy przedstawiają historię zbawienia, od ludu Starego Testamentu po narodziny Chrystusa i początek ery chrześcijańskiej. 

Kiedy w 1508 roku Juliusz II zaproponował Michałowi Aniołowi namalowanie fresków na suficie papieskiej kaplicy, ten miał mu odpowiedzieć, że chce od niego, by przyozdobił stodołę. Papież się nie zraził i odparł, że tę stodołę ma przekształcić w najwspanialszą kaplicę Rzymu.

>>> Karty do głosowania, liczenie głosów, dym z komina

Michelangelo stworzył sieć iluzorycznych struktur architektonicznych, w których umieścił postacie Sybilli, proroków i dziewięć scen z Księgi Rodzaju. Od stworzenia wszechświata, poprzez tchnięcie życia w Adama, aż po dramat nadużycia ludzkiej wolności, wygnanie z raju i potop. Głównym scenom towarzyszą prorocy i Sybille, jako wiedzący, którzy przeczuwali Boży plan zbawienia, przodkowie Chrystusa, odniesienie do czasu ludzkiego, oraz cztery motywy ze Starego Testamentu, zapowiedzi zwycięstwa nad złem i ofiary Chrystusa.

fot. Vatican Media

Dwadzieścia lat później Michał Anioł ponownie powrócił do kaplicy z zamówieniem na fresk Sądu Ostatecznego na ścianie frontowej. Na czym polega jego nowość? Miejscem sądu jest nasza przestrzeń, otwiera się przed nami i zmierzamy bezpośrednio do niej. W centrum kompozycji znajduje się Chrystus – Sędzia, Michał Anioł przedstawia ludzkość tuż przed wydaniem wyroku. 

Omnia nuda et aperta sunt ante oculos Eius, wszystko odkryte jest i odsłonięte przed jego wzrokiem, przypomina Jan Paweł II w Tryptyku Rzymskim. To właśnie przed tym przenikliwym spojrzeniem Stwórcy i Sędziego dokonuje się konklawe.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze