fot. stv.info

Szydłów: wyjątkowa Pasja z łacińskimi i aramejskimi tekstami w polskim Carcassonne

Ulicami średniowiecznego Szydłowa, zwanego ze względu na unikatową zabudowę „polskim Carcassonne”, przeszła terenowa Droga Krzyżowa, z postaciami w strojach epoki i tekstami wygłaszanymi po łacinie i po aramejsku. Pasyjne nabożeństwo zgromadziło tłumy, w tym turystów i kuracjuszy z buskich sanatoriów.

Wydarzenie poprzedziła Msza św. w kazimierzowskim kościele św. Władysława w Szydłowie. Aktorzy misterium – historyczne postaci towarzyszące Jezusowi w Jego Męce, wyruszyły spod kościoła św. Władysława, podążając przez miasto w stronę synagogi, docierając do Bramy Krakowskiej.

– Ostatnia stacja zawsze jest tam, gdzie historycznie być powinna, czyli poza miastem i na wzgórzu – przy kościele Wszystkich Świętych – mówi KAI ks. Ryszard Piwowarczyk, proboszcz w Szydłowie. Zaznacza, że wydarzenie odbywa się po raz 13 i jest oczekiwane w parafii, dekanacie i poza nimi. 

fot. stv.info

Organizatorami są: parafia św. Władysława w Szydłowie, Miejsko-Gminne Centrum Kultury i Stowarzyszenie Rekonstrukcji Avito Vivit Honore, na którym spoczywa ciężar przygotowania warstwy aktorskiej i kostiumowej wydarzenia. 

>>> Kalwaria Pacławska: kilka tysięcy osób na Misterium Męki Pańskiej [GALERIA]

Paweł Krakowiak, inicjator wydarzenia, prezes Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznych Avito Vivit Honore, wcielający się w rolę Piłata, podkreśla znaczenie historyczności tekstów, kostiumów, wiarygodności gry aktorskiej, co mocno wpływa na religijne przeżycia uczestników. 

 – Jesteśmy przede wszystkim wierni Ewangelii. Podczas inscenizacji staramy się plastycznie pokazać to, co się działo podczas Męki Pańskiej – mówi. Jak dodaje, inspiracją dla pomysłodawców był wiele lat temu film Mela Gibsona pt. ”Pasja”.

 – Inscenizacja przedstawia wszystkie czternaście stacji Drogi Krzyżowej, aktorzy ubrani są w stroje stylizowane na I wiek. Ponadto dialogi deklamowane są w łacinie klasycznej i po aramejsku, aby jeszcze bardziej przybliżyć wiernym przekaz, który niesie Męka Pańska. Na bieżąco są one tłumaczone na język polski przez lektora – wyjaśnia Krakowiak. 

W tegorocznej inscenizacji Męki Chrystusa uczestniczyło ok. 30 aktorów. 

Szydłów, był jednym z najstarszych miast królewskich, bezpośrednio podlegających władcy. Pierwsza wzmianka o osadzie pochodzi z 1119 r. W 1329 r. król Władysław Łokietek wydał w Krakowie przywilej miejski dla Szydłowa.

W poł. XIV w. Kazimierz Wielki wybudował mury obronne z kamienia łupkowatego z blankami i bramami oraz fosą. Miasto miało pełnić  rolę warowni obronnej,  która wraz z szeregiem innych zamków strzegłaby ziemi sandomierskiej. W miejscu drewnianego kościoła powstał w 1355 r. murowany pw. św. Władysława, a pod koniec XIV w. powstała parafia, o czym obszernie wzmiankuje kronikarz Jan Długosz. Na XIV w. przypada okres największego rozkwitu Szydłowa. W mieście skupiały się liczne cechy rzemieślnicze. Już w 1528 r. zasobne miasto mogło sobie pozwolić na wodociąg. Funkcjonowały nawet łaźnie, a korzystający z nich płacili podatek – tzw. łaziebne. Trudne chwile miasto przeżyło w połowie XVI w. , kiedy pożar strawił znaczną jego część. W 1655 r. miasto zajęli Szwedzi. Podczas II wojny światowej 90 proc. zabudowy legło w gruzach.

>>> Ks. prof. Henryk Seweryniak: Ekumenia to sprawa sumienia

Pomimo licznych przekształceń oraz zniszczeń udało się zachować XIV-wieczny układ urbanistyczny. Odrestaurowano fortyfikację z murami obronnymi okalającymi miasto, basztami, bramy wjazdowe: Krakowską, Opatowską i Wodną.  Można również podziwiać zespół zamkowy z salą rycerską, Skarbczyk, gdzie obecnie ma swoje miejsce Muzeum Regionalne.

Warto odwiedzić także kościół Wszystkich Świętych,  by zobaczyć odrestaurowane gotyckie malowidła figuralne z początku XV w. ,oraz zabytkową synagogę z poł. XVI w.

Galeria (17 zdjęć)
Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze