Fot. PAP/Piotr Polak

Szydłowiec: rozpoczęły się obchody 27. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

Od modlitwy na szydłowieckim kirkucie rozpoczęły się w środę 17 stycznia obchody 27. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Nabożeństwu przewodniczył bp Marek Solarczyk oraz Naczelny Rabin Rzeczypospolitej Polskiej Michael Schudrich. Miejscowy cmentarz żydowski to jeden z największych zachowanych w Polsce.

Bp Marek Solarczyk w rozmowie z KAI wyraził wdzięczność tym wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tego dnia w Szydłowcu. – To miasto niesie przeogromne dziedzictwo kultury, tradycji i wiary społeczności żydowskiej. Miejsce to łączyło i ubogacało każdą społeczność, zarówno chrześcijan jak i Żydów – mówił bp Solarczyk. Z kolei Naczelny Rabin Rzeczypospolitej Polskiej Michael Schudrich dodał, że takie dni przyczyniają się do wzajemnego poznawania. – Dzisiaj mamy szansę odbudowywać wzajemne relacje. Ten proces rozpoczął się po 1989 roku, kiedy upadł komunizm. Dialog jest prowadzony praktycznie każdego dnia. Tu chodzi o to, abyśmy wzajemnie się poznawali – mówił Michael Schudrich.

>>> „Pokój – Dar Boga” – dziś 27. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

Aby poznać się bliżej

W nabożeństwie uczestniczył również kard. Grzegorz Ryś, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem przy Konferencji Episkopatu Polski. Jego zdaniem, takie dni wyzwalają nas z rozmaitych stereotypów, uproszczonych osądów, poglądów czy przekonań.

– Dzień Judaizmu jest po to, abyśmy wzajemnie poznawali się, abyśmy byli bliżej siebie. Spotkania są ważniejsze niż dokumenty. Dzień ten jest zachętą do wspólnych działań w wielu obszarach. Drugi powód to budzenie pamięci, która jest  bardzo istotna – przekonywał kard. Ryś.

Fot. PAP/Piotr Polak

Sława Lorenc-Hanusz, społeczniczka z Szydłowca poinformowała, że na miejscowym kirkucie znajduje się ponad 3100 macew.

– W części cmentarza znajdują się pochówki z końca XIX wieku i początku XX wieku. Większość macew została zgromadzona w jednym miejscu, które stanowią lapidarium. One zostały przeniesione z innego miejsca. Ciekawe, że nie ma identycznej macewy, każda z nich czymś się różni. Macewy są zachowane w bardzo dobrym stanie, bo zostały wykonane w piaskowca szydłowieckiego. W czasie wojny cmentarz żydowski był miejscem wielu egzekucji, zarówno z udziałem Polaków – mówiła Sława Lorenc-Hanusz.

W obchodach Dnia Judaizmu bierze również udział Yacov Livne, ambasador Izraela.

Ludność żydowska w Szydłowcu

W Szydłowcu duży napływ ludności żydowskiej miał miejsce pod koniec XVII wieku. W 1869 r. żyło tam 8563 Żydów, co stanowiło ponad 78% ogółu mieszkańców. Warto odnotować, że szydłowiecki cmentarz żydowski to jeden z największych zachowanych w Polsce.

Fot. PAP/Piotr Polak

W czasie II wojny światowej w mieście utworzone zostało getto. Latem 1942 r. przebywało w nim prawie 16 tys. osób, które następnie zostały wywiezione pociągiem do niemieckiego obozu zagłady Treblinka II. W 1945 r. w Szydłowcu przebywało zaledwie ok. 100 osób pochodzenia żydowskiego.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze