fot. pixabay

Teatr Exit – osoby z niepełnosprawnościami i artystów z dorobkiem łączy pasja do sztuki i filmu

W świecie teatru Exit nie ma masek, emocje są szczere i żywe. Nasi aktorzy to osoby z niepełnosprawnościami, które mają pewne sfery życia bardziej pełnosprawne od nas. Ten teatr jest polem wzajemnego uczenia się – powiedział PAP dyrektor i reżyser teatru Exit Maciej Sikorski.

5 maja obchodzony jest Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. W Polsce to również Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Przestrzenią, w której spotykają się dwa światy – osoby z niepełnosprawnościami, cierpiące na rozmaite choroby fizyczne i umysłowe oraz artyści o uznanym dorobku – jest teatr Exit. Powstał on w listopadzie 2016 roku jako inicjatywa Katolickiego Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych i ich Przyjaciół – „Klika”.

Dyrektor i reżyser Maciej Sikorski w rozmowie z PAP powiedział, że teatr ma charakter integracyjny, gdzie ludzi łączy pasja do sztuki, filmu i muzyki.

>>> Teatr Droga – sztuka, która porusza i ewangelizuje [REPORTAŻ]

„Podstawowy zespół aktorski to osoby z niepełnosprawnościami. W tej chwili jest to sześć osób. Do podstawowego zespołu dołączani są artyści – zawodowi aktorzy oraz muzycy, bo w naszych spektaklach jest dużo muzyki na żywo” – powiedział Sikorski.

Teatr Exit jest teatrem wędrownym, dlatego spektakle grane są w całej Polsce, ale także za granicą m.in. w Szwecji i na Węgrzech. Próby z aktorami odbywają się w Krakowie w ramach warsztatów terapii zajęciowych. Obsadę teatru tworzą zarówno osoby z niepełnosprawnością fizyczną, jak i intelektualną.

„Mamy trzy osoby z porażeniem mózgowym, dwie osoby niewidome i jedną osobę z niepełnosprawnością intelektualną. Nasza codzienna praca wygląda jednak podobnie, jak w innych grupach teatralnych. Najpierw poznajemy tło historyczne, kulturowe i językowe sztuki, którą wystawiamy. Potem są próby z tekstem, a następnie ćwiczenia w teatrze z muzykami” – wyjaśnił dyrektor teatru.

Zwrócił uwagę, że repertuar teatru w większości opiera się na tytułach biblijnych, takich jak adaptacja Księgi Wyjścia, Księgi Rodzaju, czy Pieśni nad Pieśniami.

„Próbujemy dopasować osobowości naszych aktorów do tych postaci. Przykładowo, kilka lat temu zrobiliśmy film +Hiob+. To jest projekt, który łączy film z teatrem. Najpierw mamy 16-minutową adaptację filmową Księgi Hioba, a potem pojawiamy się wszyscy na scenie, gdzie opowiadam historie hiobowe moich aktorów, a oni mówią wiersze, śpiewane są piosenki” – powiedział Sikorski.

„Nie znam chyba trudniejszego tekstu do opowiedzenia, niż o Hiobie, bo to jest coś, przed czym wszyscy uciekamy – przed cierpieniem. A tutaj mamy osoby, które doświadczają niezawinionego cierpienia, bo większość z nich urodziła się z niepełnosprawnością. W +Hiobie+ główną rolę gra Tomek Balon, który od urodzenia cierpi na wielokończynowe porażenie mózgowe i wydaje mi się, że jest to duża zaleta tej produkcji, bo nie tyle aktor wciela się w Hioba, co Hiob po prostu jest Tomkiem” – powiedział Sikorski.

Zaznaczył, że w wystawianych sztukach szczególnie cenna jest wrażliwość aktorów, którzy wcielają się w konkretną rolę. „Mamy Marcina Konika, świetnego aktora również z porażeniem mózgowym, który z racji swojej wrażliwości i ogromnej miłości do ludzi, otrzymał rolę Boga w wielu już spektaklach i filmach. I właśnie dzięki tej wrażliwości odsłania się inny wymiar starotestamentowego Boga, który często jest przez nas rozumiany, jako władca, który nas karze albo prześladuje. W naszej sztuce mamy Boga, który nawet jak wygania Adama i Ewę z raju, to bardzo cierpi i płacze. To nie jest kreacja aktora, on to po prostu tak bardzo przeżywa. To jest Bóg, którego ja sam chciałbym oglądać” – powiedział Sikorski.

>>> Włochy: poezja i teksty Wisławy Szymborskiej w spektaklu w teatrze w Rzymie

Dodał, że w innej sztuce, tytułowego „Tobiasza”, który według historii biblijnej stracił wzrok, gra osoba niewidoma – Ryszard Waligóra.

„Oni, w zasadzie pokazują siebie. Próbujemy uświadomić aktorom, żeby poszukali w swoich doświadczeniach czegoś, do czego mogą się odwołać” – powiedział reżyser.

Zwrócił uwagę, że w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną pewne treści są nieprzyswajalne, dlatego trzeba czasem stosować różne metody komunikacji.

„Zwykłem mówić, że pracujemy metodą +gąbki+, w której próbuję oddać aktorowi emocje, w które on ma się wcielić. Mamy młodego aktora Tomka Buczko, który ma dość sporą niepełnosprawność intelektualną, ale znakomicie czyta emocje. Podczas prób Tomasz tymi emocjami się nasącza, zbiera je, by na planie wycisnąć tę gąbkę” – powiedział Sikorski.

Podkreślił, że w świecie teatru Exit „nie ma masek, emocje są szczere i żywe”. „To są aktorzy nazywani osobami z niepełnosprawnościami, ale mają pewne sfery życia bardziej pełnosprawne od nas. Mają często bardziej pełnosprawne serce, mają szczerość, której czasami nam brak. Ten teatr jest polem wzajemnego uczenia się” – zaznaczył dyrektor teatru.

Przyznał, że praca z osobami z niepełnosprawnościami nie zawsze jest przewidywalna, zdarzają się różnego rodzaju wpadki, ale są też „bonusy” – emocje, które oni dodają do sztuki.

„Najważniejszą rzeczą, którą od nich słyszę, jest to, że zaakceptowali siebie w danej roli, odbierają siebie jako aktorów, czują się potrzebni innym ludziom. To jedna z większych wartości tego teatru” – zaznaczył.

Sikorski stwierdził, że tworzenie teatru jest dla niego życiową rewolucją. „Jestem egoistą i często wpadam w nadmierne skoncentrowanie na swoich pomysłach. W rzeczywistości teatru Exit widzę, że bardzo powoli mogę te terytoria egoizmu opuszczać. Jadąc w trasę z ludźmi, którzy nie mogą samodzielnie zjeść posiłku, czy położyć się do łóżka, jestem zmuszony rozdawać siebie innym ludziom. To jest przestrzeń dla nas wszystkich na to, żeby stawać się trochę lepszymi ludźmi” – wskazał Sikorski, dodając: „dawanie jest czymś niesamowicie satysfakcjonującym”.

Reżyser zastrzegł, że pomimo przekazywanych w spektaklach treści biblijnych, teatr Exit nie jest teatrem religijnym. „To, że eksploatujemy treści biblijne wynika z tego, że tam odnalazłem tworzywo do scenariuszy takich, jak lubię. Teksty starotestamentowe wydają się idealnym tworzywem zarówno dla osób wierzących – katolików, żydów, muzułmanów, jak i niewierzących” – wskazał Sikorski.

>>> 27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru

Podkreślił, że historie postaci biblijnych powiedzą coś każdemu człowiekowi. „W drodze Izraela z niewoli egipskiej do ziemi Kanaan każdy może odnaleźć siebie. Każdy z nas może być w jakiejś niewoli, od nałogów po pracę w korporacji. Każdy z nas może też zbudować sobie cielca ze swojego ciała na siłowni i przeżywać te rzeczy, które przeżywali członkowie narodu wybranego” – powiedział reżyser.

„W żaden sposób nie kierujemy swojej sztuki do środowiska wyłącznie osób wierzących. Przeciwnie, nam wręcz zależy na tym, by publiczność była różnorodna. Chcemy krzewić sztukę zbudowaną na symbolach, bo my nie uprawiamy propagandy. Nasza sztuka jest niedopowiedziana, te filmy są przesycone symbolami po to, żeby każdy z widzów mógł je odczytać na swój sposób” – podkreślił Sikorski.

W 2022 r. „Teatr Exit” zagrał blisko 60 spektakli w Polsce i za granicą. Z teatrem współpracowali m.in. światowej sławy śpiewak operowy Rafał Siwek, legenda polskiego rocka Marek Piekarczyk, czy aktor Michał Koterski.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze