fot. Solen Feyissa/unsplash

UE: Ministrowie zdrowia zaniepokojeni wpływem technologii cyfrowych na dzieci

Ministrowie zdrowia państw UE wyrazili w piątek zaniepokojenie wpływem technologii cyfrowych na zdrowie psychiczne dzieci. Rolę w zapobieganiu cyberprzemocy, osamotnieniu i hejtowi powinna odgrywać szkoła, samorządy, rodzice i sami młodzi ludzie – oświadczyła polska ministerka zdrowia Izabela Leszczyna.

O dobrostanie psychicznym dzieci i nastolatków w erze cyfrowej traktują przyjęte przez ministrów jednomyślnie konkluzje.

Leszczyna, która w związku z polską prezydencją prowadziła w piątek posiedzenie ministrów w Luksemburgu, przypomniała, że zdrowie psychiczne dzieci było jednym z priorytetów przewodnictwa Polski w Radzie UE.

>>> Komisja Europejska zaproponowała zakaz importu gazu z Rosji ze skutkiem natychmiastowym

unia europejska fot. PAP/Leszek Szymañski
fot. PAP/Leszek Szymański

Jak powiedziała, konkluzje powstały we współpracy z młodymi Polakami. Według niej uczniowie jednego z liceów w Gdyni przedstawili ministrom prezentację, którą opracowywali wspólnie z rówieśnikami z różnych szkół w Polsce. „W tej prezentacji podpowiadali nam, co jest dla nich największym wyzwaniem, co sprawia im najwięcej trudności. Okazuje się, że – i to też w tych konkluzjach chcieliśmy wyraźnie zaznaczyć – dostęp do wsparcia psychologicznego czy do pomocy psychiatrycznej jest bardzo ważny i on musi być zapewniony” – podkreśliła ministerka zdrowia.

„Ale to, co jest jeszcze ważniejsze, to profilaktyka, by nie dopuścić do kryzysu zdrowia psychicznego” – zaznaczyła Leszczyna. „W konkluzjach wyraźnie wskazujemy, że to szkoły, to samorządy, to rodzice i sami młodzi ludzie muszą być zaangażowani w to, jak przeciwstawiać się cyberprzemocy, osamotnieniu, hejtowi, fake newsom i temu wszystkiemu, co niesie ze sobą era cyfrowa. Ona mimo bardzo wielu pozytywnych rzeczy niesie niestety też zagrożenie” – powiedziała.

W konkluzjach czytamy też, że Komisja Europejska powinna wziąć zdrowie psychiczne oraz dobrostan dzieci i nastolatków pod uwagę w zbliżającej się ocenie i ewentualnym przeglądzie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Ministrowie zalecili też, by prawo europejskie i prawo krajowe służyły „zapobieganiu nieuczciwym i szkodliwym praktykom biznesowym w środowisku internetowym oraz skutecznie egzekwowały istniejące przepisy”.

Fot. Pexels/ Helena Lopes

Ponadto ministrowie zauważyli, że zezwalanie małym dzieciom na dostęp do technologii cyfrowych – zbyt wcześnie, nie w sposób stopniowy lub bez odpowiedniego nadzoru – może negatywnie wpłynąć na ich rozwój poznawczy i psychiczny. „Natomiast niewłaściwe lub nadmierne korzystanie z technologii cyfrowych przez dzieci w wieku szkolnym i nastolatki może prowadzić do problemów na tle psychicznym, na przykład w związku z ograniczeniem interakcji społecznych poza internetem, izolacją społeczną i samotnością, negatywnymi skutkami dla zdolności poznawczych, pojawieniem się zaburzenia związanego z grami lub jego przekształceniem się w uzależnienie behawioralne” – podkreślili.

Zwrócili także uwagę na zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją – takie jak nawiązywanie relacji z agentami AI i emocjonalnym uzależnieniem od nich.

Dzieci powinny mieć – jak zaznaczyli ministrowie zdrowia – „wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i krytycznej oceny wpływu mediów wzbogaconych o elementy AI, takich jak deepfake, zmanipulowane obrazy, pliki wideo lub dźwiękowe oraz stronnicze algorytmy”. W ich ocenie programy powinny informować o potencjalnych zagrożeniach, także o tym, że niewłaściwe korzystanie ze sztucznej inteligencji może wypaczać rzeczywistość, ułatwiać szybkie rozpowszechnianie dezinformacji, zwiększać podatność na manipulacje i wpływać na podejmowanie decyzji.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze