Ukazało się polskie tłumaczenie Dyrektorium o Katechizacji [DOKUMENT]
Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i być elementem ewangelizacji – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji. Dokument zatwierdzony 23 marca br. przez papieża Franciszka, zaprezentowany został 25 czerwca br. w Watykanie. Właśnie ukazało się jego polskie tłumaczenie.
Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i winna być elementem ewangelizacji – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji, którego polskie tłumaczenie prezentowane jest dziś w Warszawie, w sekretariacie KEP. Obszerny, ponad 200-stronicowy dokument, uaktualnia poprzednie Dyrektorium, wydane przez Stolicę Apostolską w 1997 r. Z jeszcze większą mocą wskazuje, że każdy chrześcijanin jest misjonarzem, a Kościół powinien szukać nowych sposobów przekazu wiary w obliczu wyzwań, które stawia świat cyfrowy i globalizacja kultury.
Misyjny charakter dokumentu
Na bardziej jednoznacznie misyjny charakter nowego dokumentu wskazuje fakt, że jego przygotowaniem nie zajmowała się jak poprzednio Kongregacja ds. Duchowieństwa, lecz Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Nowe Dyrektorium zatwierdzone zostało 23 marca 2020 r. przez papieża Franciszka. Watykańska prezentacja dokumentu odbyła się 25 czerwca br.
Dyrektorium o Katechizacji podzielone jest na 3 części i 12 rozdziałów. Część pierwsza – „Katecheza w ewangelizacyjnej misji Kościoła” mówi o przekazywaniu Bożego objawienia. Zwraca uwagę na ewangelizacyjną misję Kościoła oraz na rolę katechezy w tej misji. Wiele miejsca poświęca też powołaniu i formacji katechetów, którzy mają być prawdziwymi świadkami wiary. Dyrektorium zwraca uwagę, że powołanie katechetyczne dotyczy różnych osób różnych stanów – począwszy od biskupów, kapłanów i diakonów, poprzez osoby konsekrowane i katechetów świeckich, wśród których szczególna rola przypada chrześcijańskim rodzicom i dziadkom.
>>> By katecheza była skuteczna, wymaga zmian w założeniach
Część druga poświęcona jest procesowi katechizacji. Punktem wyjścia jest przedstawienie Bożej pedagogii wiary. Omówiona jest również m.in. metodologia w katechezie a następnie różne formy katechezy skierowane do różnych grup odbiorców – katecheza rodzinna, katecheza z dziećmi, katecheza w świecie młodych, katecheza z dorosłymi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnością, imigrantami, emigrantami, czy osobami zmarginalizowanymi.
Część trzecia „Katechizacja w Kościołach partykularnych” zwraca uwagę na katechezę w różnych kontekstach społeczno – kulturowych. Uznaje m.in. specyfikę Kościołów wschodnich i omawia wyzwania, które stoją przed parafiami, ruchami i stowarzyszeniami w Kościele, czy szkołami katolickimi, które w coraz większym stopniu powinny się stawać „wspólnotami wiary”. Zwraca również uwagę na specyficzne potrzeby związane z katechezą w wielkich miastach, w środowisku wiejskim, w kontekście ekumenicznym i wieloreligijnym itp . Podejmuje także temat wyzwań, jakie stawia przed człowiekiem kultura cyfrowa.
– Nowe Dyrektorium dostosowuje się do tego, co o katechizacji mówi papież Franciszek w adhortacji Evangeli gaudium. Papież chce katechezy kerygmatycznej. Dlatego też całe nasze Dyrektorium kieruje się tą intuicją. Oznacza to, że ewangelizacja i katecheza muszą stanowić jedną całość. Katecheza jest bowiem jednym z etapów ewangelizacji. Nie jest dla niej alternatywą. Katecheza to wielki proces, który dokonuje się w różnych dziedzinach, od liturgii po świadectwo posługi charytatywnej, od modlitwy osobistej po wymiar moralny. Chcemy jednak, aby w tym wielkim procesie katechizacji jego najsilniejszym elementem było pierwsze głoszenie Jezusa Chrystusa – mówił abp Rino Fisichella, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji w rozmowie z Radiem Watykańskim w związku z czerwcową prezentacją dokumentu w Watykanie.
Załączniki
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |