W grudniu średnia cena koszyka zakupowego wyższa o 18% niż przed rokiem
Średnia cena koszyka zakupowego była o 40 złotych (18 proc.) wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem – wynika z danych ASM Sales Force Agency. Jak wskazała agencja, podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów.
ASM Sales Force Agency poinformowała w publikacji, że średnia cena koszyka zakupowego była o 40 złotych (18 proc.) wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem. Stwierdzono, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ubiegłego roku były wyższe niż w listopadzie, a spadki cen odnotowano w sklepach Netto (o 2,89 proc.), Kaufland (o 2,70 proc.) oraz Intermarche (o 2,45 proc.). „Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł. To wzrost o 0,91 zł, czyli 0,34 proc. w porównaniu do listopada ub.r.” – stwierdzono. Dodano, że największą podwyżkę odnotowano w sieci Lidl na poziomie 3,01 proc.
Jak wynika z badania, w ujęciu rocznym zaobserwowano wzrost cen we wszystkich 10 analizowanych sieciach, jako przykład podając kanał e-grocery (20,52 proc.), Auchan (18,73 proc.) i Makro Cash & Carry (18,72 proc.). Zgodnie z raportem, największy wzrost cen koszyka w ujęciu rocznym odnotowano w sieci Carrefour – średnio o 47,69 zł, czyli o 21,29 proc.
Za koszyk złożony z produktów najtańszych można było zapłacić 213,70 zł (więcej o 6,56 zł niż w listopadzie), a za koszyk produktów najdroższych 306,54 zł, czyli mniej o 35,75 zł niż w listopadzie – przekazało ASM Sales Force Agency. Zauważono, iż różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2022 r. wyniosła 92,84 zł i jest o 42,31 zł niższa niż w listopadzie.
„Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2022 r. była wyższa o 20,23 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2022 r. droższy o 8,13 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 18 proc. z 227,56 zł w grudniu 2021 r. do 268,49 zł w grudniu 2022 r.” – poinformowała agencja.
Oceniono, że najtańszą siecią w grudniu 2022 r. był Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,28 zł, co oznacza wzrost o 0,79 zł, czyli 0,34 proc. w ujęciu miesięcznym. Oszacowano, że różnica pomiędzy zajmującym drugie miejsce Lidlem wyniosła 14,59 zł, a pomiędzy Kauflandem, będącym na trzecim miejscu – 28,13 zł. Najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,88 zł, czyli o 36 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan – wskazała agencja.
Zgodnie z zestawieniem cen ASM Sales Force Agency w grudniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Najwyższy wzrost w skali roku – o 68,44 proc. – odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Produkty z kategorii dodatków podrożały o 26,36 proc., nabiał o 26 proc., używki i piwa o 24,67 proc. i o 22,97 proc. produkty sypkie – przekazała agencja. Dodano, iż najmniejszy wzrost cen stwierdzono w kategorii napojów na poziomie 7,29 proc.
Zauważono, że najtańszą siecią w 2022 r. była sieć Auchan, która oferowała najniższą wartość koszyka zakupowego, a jego średnia wartość wyniosła 216,47 zł. Spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była sieć POLOmarket z koszykiem na poziomie 263,64 zł, a najwyższe średnie ceny o wartości 282,85 zł oferował kanał e-grocery – poinformowała agencja.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |