fot. EPA/FRIEDEMANN VOGEL

W Polsce coraz mniej listonoszy. Przybywa kobiet w branży kurierskiej

Liczba listonoszy spadła w Poczcie Polskiej o blisko 2 tys. wobec ubiegłego roku – wynika z danych przekazanych przez spółkę. W prywatnych firmach kurierskich przybywa natomiast kobiet – w DHL Express panie stanowią 47 proc. załogi, a w DPD 10 proc. to kurierki.

16 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Listonosza i Doręczyciela Przesyłek.

Zgodnie z danymi przekazanymi przez Pocztę Polską, największego operatora pocztowego na rynku krajowym, spółka zatrudnia obecnie ok. 62 tys. pracowników – w tym ponad 19,6 tys. listonoszy; ich liczba spadła o ok. 1,9 tys. wobec ubiegłego roku. Nieco ponad 67 proc. zatrudnionych stanowią mężczyźni, a niemal 56 proc. to listonosze miejscy.

„Średni wiek naszych listonoszy to prawie 47 lat, zaś średni staż pracy wynosi nieco ponad 16 lat” – poinformowała firma.

Firma kurierska DPD – jak podała – zatrudnia obecnie w Polsce 4,5 tys. pracowników, współpracując z blisko 10 tys. kurierów. Przedstawiciele firmy zwrócili uwagę na coraz większą liczbę kobiet w branży. „Otwierając drzwi, aby odebrać paczkę, coraz częściej możemy spotkać kurierkę – panie stanowią już nawet 10 proc. tej grupy zawodowej” – podało DPD.

Ponad 1040 pracowników zatrudnia w Polsce DHL Express; ich średni staż pracy wynosi 7 lat i 7 miesięcy. „Zatrudniamy osoby w różnym wieku – najmłodszy pracownik DHL Express ma 19 lat, a najstarszy – 65” – przekazał DHL. Dodał, że co trzecia osoba wykonuje pracę związaną z obsługą celną.

>>> Polska nauka kwitnie, zwłaszcza w naukach ścisłych

Fot. pixabay/useche360

Kobiety stanowią 47 proc. pracowników DHL Express i pracują m.in. na stanowiskach kierowniczych. „Wartości te zmieniają się, gdy mówimy o kurierach i przewoźnikach. Obecnie współpracujemy z 544, z czego zdecydowana większość (95 proc.) to mężczyźni” – podało DHL.

InPost – według informacji zamieszczonych na stronie internetowej – zatrudnia obecnie ponad 5 tys. osób.

Z najnowszych dostępnych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w 2023 r. najczęściej realizowaną usługą pocztową były przesyłki kurierskie – ich liczba przekroczyła 1 mld, a wartość polskiego rynku usług pocztowych sięgała 16,51 mld zł.

Poczta Polska, spółka Skarbu Państwa, zatrudnia ok. 62 tys. pracowników; jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze