Według 40 proc. Polaków sztuczna inteligencja osłabi relacje międzyludzkie
Sztuczna inteligencja będzie negatywnie wpływać na relacje międzyludzkie i osłabi więzi społeczne – uważa 40 proc. uczestników badania przeprowadzonego przez SW Research. Pozytywnie AI ocenia 35 proc. badanych, a 36 proc. obawia się jej negatywnego wpływu.
Jak wynika z badania „Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym”, 40 proc. ankietowanych przewiduje, że z perspektywy zmian w społeczeństwie AI będzie negatywnie wpływać na relacje międzyludzkie, osłabiając więzi społeczne. W tym kontekście pozytywnie AI ocenia 34 proc. badanych.
Sztuczną inteligencję pozytywnie ocenia 35 proc. badanych, a 36 proc. obawia się jej negatywnego wpływu. W przypadku dotychczasowej roli sztucznej inteligencji w rozwoju przedsiębiorstw, ponad połowa uczestników badania (53 proc.) postrzega ją korzystnie, przede wszystkim w kontekście zwiększonej efektywności.
Z badania wynika, że w sektorze usług prawnych i konsultingowych z AI korzysta 33 proc. pracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się branże: IT oraz marketingu i komunikacji, z równym udziałem po 17 proc.
>>> Tu otworzysz kaplicę za pomocą smartfona – sztuczna inteligencja na Łacinie
Ponad połowa przedsiębiorstw (53 proc.) ocenia wpływ AI na efektywność w pracy pozytywnie. Jednocześnie 23 proc. wskazuje na potencjalne ryzyka, takie jak utrata kontroli nad procesami czy koszty wdrożenia technologii.
35 proc. uczestników badania wskazuje na korzystny wpływ AI na swoje życie, ale 36 proc. obawia się negatywnych konsekwencji, takich jak.: automatyzacja miejsca pracy, naruszanie prywatności, wykorzystanie tożsamości czy pogłębienie się dezinformacji i manipulacji (np. deepfake).
Badanie wykazało, że co czwarty Polak w wieku 20-34 lata używa AI, aby poszerzyć swoją wiedzę i sposób myślenia. Dla 37 proc. młodych jest to sposób na poprawienie jakości pracy, a dla 35 proc. – maksymalizacji produktywności. Według najmłodszych respondentów skuteczne wdrożenie AI wymaga nie tylko technologii, ale także odpowiednich strategii zarządzania zmianą. Z kolei dwie trzecie z nich deklaruje, że nowi pracownicy powinni posiadać wiedzę na temat sztucznej inteligencji.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |