Wsłuchać się w głos świeckich – synteza prac synodalnych w diecezji warszawsko-praskiej
Potrzeba wsłuchiwania się w głos świeckich, większa aktywność parafialna, sprawiedliwe potraktowanie liturgii trydenckiej oraz większa dbałość o jakość przepowiadania w Kościele – to część postulatów wyłaniających się z syntezy konsultacji synodalnych diecezji warszawsko-praskiej.
XVI Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów na temat „Ku Kościołowi synodalnemu: komunia, uczestnictwo, misja” trwa od października 2021 r. Po raz pierwszy w historii pierwszym etapem synodu były szerokie konsultacje przeprowadzone na poziomie diecezji. Po ich zakończeniu rozpocznie się faza kontynentalna, a w październiku 2023 powszechna.
W dokumencie będącym syntezą konsultacji synodalnych diecezji warszawsko-praskiej podano, że wśród elementów, które przeszkadzają, aby parafie były miejscami wiary, ankietowani wymienili: zamknięte budynki kościołów w dni powszednie; brak stałych godzin otwarcia kancelarii, niska aktywność parafialna w postaci małej ilości konferencji, spotkań i innych aktywności; słabe, nudne i schematyczne kazania; złe relacje z księżmi – szczególnie z proboszczem; podejmowanie w Kościele tematów politycznych.
>>> Diecezja włocławska: zakończono pracę nad syntezą synodu o synodalności
Autorzy dokumentu zaznaczyli, że „z racji tego, że ludzie traktują wiarę bardzo indywidualnie, ogromne znaczenie ma dla nich jakość homilii, a tym samym, z jakim przesłaniem, myślą, słowem ludzie wychodzą ostatecznie po mszy św. z kościoła”. W związku z tym, „kazania złe, nudne, czytane z kartki powodują, że szukają innych parafii, do których mogą uczęszczać” – zwrócono uwagę w syntezie.
Przekazano, że z analizy ankiet wyłaniają się dwie skrajne grupy: młodzi, którzy oczekują Kościoła otwartego i bardzo tolerancyjnego, niewykluczającego i dialogującego oraz wierni związani ze środowiskiem tradycji i mszą świętą odprawianą w rycie trydenckim, którzy, oczekują powrotu do rytów, języka i form sprzed Soboru Watykańskiego II. Ci ostatni uważają dialog i synodalność za ogromne zagrożenie. Pragną oni Kościoła kierowanego przez hierarchów silną ręką, Kościoła radykalnych i konsekwentnych zasad”.
Zdaniem autorów syntezy w relacjach ekumenicznych „dominuje stagnacja, wierni są raczej zamknięci lub obojętni wobec zagadnień czy spotkań ekumenicznych”. „Są skupieni na problemach Kościoła katolickiego, zwróceni do wewnątrz – do parafii i wspólnot” – wyjaśniono.
Zwrócono uwagę, że „w ankietach można znaleźć duże wyrazy uznania dla służby zakonów żeńskich w Kościele”. Jest przy tym żal i pretensje do proboszczów i księży, że czasami traktują siostry zakonne jak służące.
Dużym uznaniem większości ankietowanych cieszy się także działalności kół i wspólnot Caritas oraz ich zaangażowanie i praca dla potrzebujących.
Autorzy dokumentu wskazali, że „najbardziej aktywny w realizacji ankiet przedział wiekowy to osoby pomiędzy 30 a 45 rokiem życia”. „Ta grupa jest kreatywna, pragnie działać i mieć wpływ na rzeczywistość Kościoła – wspólnot i parafii. Te osoby są najbardziej zatroskane, ale też najbardziej krytyczne, najczęściej narzekają na brak współpracy z duchownymi, ich lenistwo, brak przygotowania i zaangażowania.” – czytamy w syntezie.
Oceniono, że „negatywne opinie nie są negacją katolicyzmu czy antyklerykalnym atakiem, ale są wyrazem autentycznej troski o kościelne wspólnoty, formację wiernych, jakość posługi kapłanów, przyszłość ludzi młodych w Kościele i przyszłość Kościoła w Polsce”.
Do sekretariatu synodu diecezji warszawsko-praskiej wpłynęły 1993 ankiety i w ich wypełnianiu wzięło udział około 12 552 naszych diecezjan. W tym było 468 ankiet wypełnianych wspólnotowo, w których podana została nazwa wspólnoty, ilość członków wypełniających ankietę i ich wiek; 634 ankiet wypełnionych przez osoby indywidualne podające swoje dane (nazwisko, adres, parafię, wiek, płeć) i 891 ankiet, które wypełniono anonimowo.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |