91% Polaków oszczędza na zakupach żywności
91% Polaków oszczędza na zakupach żywności – wynika z badania BIG InfoMonitor. Najczęściej rodacy rezygnują z kupna alkoholu, gotowych dań i słodyczy. Jednocześnie 46% badanych traci pieniądze z powodu marnowania żywności – najczęściej ok. 100 zł miesięcznie.
Jak wskazali autorzy badania BIG InfoMonitor, bardziej racjonalne gospodarowanie finansami przeznaczanymi na żywność ma pozytywny wpływ na dietę Polaków, ponieważ – jeśli rezygnujemy z jakichś produktów – to są to najczęściej te najbardziej niezdrowe. Ponad połowa respondentów deklaruje, że ogranicza spożycie alkoholu (52%), gotowych dań ze sklepu (47%) i słodyczy (43%).
W sumie ograniczanie ilości kupowanych produktów spożywczych lub rezygnację z nich zadeklarowało 83% respondentów. W przypadku podstawowych produktów żywieniowych, takich jak mięso, wędliny, owoce, warzywa, pieczywo i nabiał – ograniczenie w zakupach deklaruje od 4% do 14% badanych.
Według głównego analityka BIG InfoMonitor prof. Waldemara Rogowskiego ograniczanie wydatków na niektóre artykuły może pozytywnie przełożyć się na nasze zdrowie. „Aż 26% respondentów stwierdziło poprawę swoich nawyków żywieniowych. To zdecydowanie więcej odpowiedzi niż wskazujących na pogorszenie jakości odżywiania (17%) – wskazał, komentując wyniki badania.
Zgodnie z badaniem 70% osób, które przygotowują posiłki samodzielnie, zwraca uwagę na ich jakość. „W codziennym życiu przygotowywanie posiłków w domu deklaruje łącznie 91% Polaków, z czego zdecydowana większość robi to w sposób świadomy, co świadczy o wzroście wiedzy z zakresu odżywiania” – dodał Rogowski.
W ramach oszczędności rzadziej stołujemy się na mieście czy wybieramy tzw. dietę pudełkową. Na korzystanie z obiektów gastronomicznych (restauracje, fast foody, bary mleczne) jako dominujący sposób odżywiania wskazuje 3% respondentów. Z kolei catering dietetyczny wybiera 2% badanych.
Diana Borowiecka z BIG InfoMonitor zwróciła uwagę, że wzrost cen żywności zmusza do dokładniejszego monitorowania wydatków. Według badania 42% respondentów śledzi gazetki sieci handlowych, by kupić produkty spożywcze w atrakcyjnej cenie, a 32% robi zakupy wyłącznie w tańszych supermarketach i dyskontach. „Staramy się także mniej marnować” – zwróciła uwagę Diana Borowiecka z BIG InfoMonitor i wskazała, że 36% badanych gotuje tak, by danie wystarczyło na dłużej niż jeden dzień, a 24% kupuje mniej żywności. Ekspertka przytoczyła dane z raportu Instytutu Ochrony Środowiska PIB, z których wynika, że na etapie konsumpcji w Polsce marnuje się 3 mln ton jedzenia, co stanowi 60% wszystkich strat.
Choć 54% badanych deklaruje, że nie marnuje jedzenia, to – jak pokazują wyniki badania BIG InfoMonitor – 46% traci z tego powodu pieniądze. Z powodu wyrzucania niezjedzonych produktów rodacy tracą ok. 100 zł miesięcznie (33%). Żywność istotnie rzadziej marnują mieszkańcy wsi (40%), niż mieszkańcy miast (49%). Dbałość o zawartość lodówki rośnie wraz z wiekiem respondentów: od 44% w grupie poniżej 45 lat, przez 60% w grupie 45-64 lata, po 72% wśród osób 65 plus.
Jak zaznaczyli eksperci BIG InfoMonitor, mimo, że inflacja spada, relatywnie wysoka cena produktów żywnościowych sprawia, że na marnowaniu żywności tracimy coraz więcej. „Wg danych UCE Research i uczelni WSB Merito w maju o 39,9% wzrosły ceny warzyw, o 31,9% karmy dla zwierząt, 25,5% dodatków spożywczych, ryby podrożały o 22,5%, a napoje o 21,4%. Choć dynamika wzrostu się obniża, ceny nie spadają” – zaznaczyła Borowiecka.
Rogowski zwrócił uwagę, że problemem jest też „nadal niedostateczny wzrost płac w stosunku do rosnących cen żywności i powiększające się przeterminowane zadłużenie Polaków”.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |