Badanie: co czwarty Polak udostępniłby swoje dane w zamian za korzyści
Ponad 25 proc. Polaków zgodziłoby się udostępnić dane osobowe, jeśli w zamian otrzymaliby dodatkowe korzyści. Co dziesiąty, w zamian za korzyści udostępniłby swój PESEL – wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych 94 proc. ankietowanych uznało, że dane osobowe są rzeczą cenną. 53 proc. z nich jest zdania, że dane osobowe należy chronić za wszelką cenę, 41 proc. uznało zaś, że dane osobowe są cenne, ale w pewnych sytuacjach można je udostępnić.
Chronić swoje dane chce 59 proc. kobiet w porównaniu do 47,1 proc. mężczyzn. Do chronienia za wszelką cenę informacji o sobie najbardziej skłonni są respondenci w wieku 45-54 lata (58,2 proc.) oraz z miast od 21 do 100 tys. mieszkańców (57,7 proc.) i wsi (57,3 proc.), a najmniej w wieku 18-24 lata (43,6 proc.) i z miast powyżej 500 tys. osób (44,8 proc.).
Wpływ wykształcenia?
Najbardziej ostrożne podejście do ochrony własnych danych mają osoby z wykształceniem podstawowym/zawodowym (57,1 proc.), a najmniej z wykształceniem wyższym/licencjatem (47,5 proc.). „W grupie, która dopuszcza udostępnianie danych osobowych dominują panowie. Takie zdanie ma aż 47,1 proc. mężczyzn w porównaniu do 35,1 proc. kobiet. Najbardziej skłonni podać własne dane w niektórych przypadkach są osoby z wykształceniem wyższym/licencjatem (48,6 proc.), a najmniej z podstawowym/zawodowym (33,7 proc.)” – podano w komunikacie.
>>> RPA: wzrasta liczba zabójstw politycznych przed majowymi wyborami parlamentarnymi
25,1 proc. Polaków zgodziłoby się udostępnić dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści, w tym o 1/3 więcej mężczyzn (30,7 proc.) niż kobiet (19,7 proc.). Częściej są gotowi to zrobić respondenci z wykształceniem wyższym/licencjatem (28,6 proc.) w porównaniu do osób z podstawowym/zawodowym (23,3 proc.).
Jak wynika z badania, Polacy za atrakcyjną zniżkę czy darmowy produkt najczęściej są gotowi podać adres e-mail (76,1 proc.), imię i nazwisko (64,7 proc.), numer telefonu (61,6 proc.), a co dziesiąty, numer PESEL (9,4 proc.). Mężczyźni częściej odpowiadali, że przekazaliby swój numer PESEL (11,1 proc.), niż kobiety (6,9 proc.).
Wiek
„Co może zaskakiwać, zdecydowanie najczęściej udostępnić PESEL w zamian za dodatkowe korzyści są gotowe osoby w średnim wieku (35-44 lata – 15,3 proc.). Znacznie bardziej ostrożni są seniorzy (65-74 lata – 4,3 proc.) czy młodzi ludzie (18-24 lata – 6,9 proc.). Miejsce zamieszkania również ma wpływ na podejście do ochrony danych osobowych. 15,4 proc. respondentów z miast od 21 do 100 tys. mieszkańców jest gotowych podać numer PESEL za otrzymanie atrakcyjnej zniżki czy darmowego produktu, a na wsi tylko 2,7 proc” – powiedział, cytowany w komunikacie, Bartłomiej Drozd z serwisu ChronPESEL.pl.
58,8 proc. respondentów, którzy zgodziliby się na udostępnienie danych osobowych w zamian za dodatkowe korzyści, zrobiłoby to po otrzymaniu darmowego produktu lub usługi, a 56,9 proc., po otrzymaniu stałej zniżki lub rabatu. 33,3 proc. badanych podałoby swoje dane w zamian za jednorazową zniżkę, a 27,5 proc. za spersonalizowaną ofertę dopasowaną do indywidualnych potrzeb. Dzięki możliwości korzystania z atrakcyjnej aplikacji/konta w Internecie, swoje dane podałoby 27,1 proc. badanych, a 16,1 proc. zrobiłoby to w zamian za unikalne treści czy dane.
61,8 proc. kobiet, a 53,6 proc. mężczyzn udostępniłoby dane osobowe w zamian za stałą zniżkę. 84,6 proc. osób z grupy wiekowej 55-64 lata przekazałoby wrażliwe informacje o sobie za otrzymanie stałego rabatu, a 69 proc. młodych ludzi (18-24 lata) za darmowy produkt lub usługę.
Jak podano w komunikacie, osoby z wykształceniem wyższym/licencjatem (75,6 proc.) oraz mieszkańcy wsi (59,6 proc.) wolą otrzymać stałą zniżkę/rabat. Za to osoby z wykształceniem średnim/policealnym/pomaturalnym (66,3 proc.) oraz miast od 21 do 100 tys. mieszkańców (73,1 proc.) wolą otrzymać darmowy produkt lub usługę.
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1016 respondentów przez IMAS International.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |