fot. freepik/freepik

Badanie: niemal 1/3 Polaków oszczędza „na wszystkim”

Niemal 1/3 Polaków oszczędza „na wszystkim” – wynika z badania postaw Polaków wobec rosnących cen. Ponad 80 proc. respondentów uważa, że w kolejnych miesiącach ceny produktów i usług nadal będą rosły.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję Inquiry, która od marca br. śledzi postawy Polaków wobec sytuacji gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu cen produktów spożywczych (w tym cukru i słodyczy), w sierpniu nastroje Polaków nieco się poprawiły, choć sytuacja nadal nie jest optymistyczna. W raporcie poświęconym badaniu zaznaczono, że ponad 80 proc. Polaków zauważa wzrost cen także w innych kategoriach produktów i usług – dotyczy to przede wszystkim energii i gazu, opłat za mieszkanie, a także usług gastronomicznych.

>>> Badanie: 60 proc. Polaków tnie wydatki na bieżące zakupy

W efekcie 55 proc. respondentów poszukuje promocji, a następnie wybiera tańsze produkty (52 proc.) lub po prostu idziemy do tańszych sklepów (42 proc. wskazań).

Według autorów badania sposobem na radzenie sobie z rosnącym kosztem koszyka zakupowego jest również rezygnacja z przyjemności, albo „oszczędzanie na wszystkim”, jak wskazało niemal 1/3 Polaków. „Rezygnujemy przede wszystkim z rozrywki, gastronomii czy też usług takich jak fryzjer, kosmetyczka czy pralnia” – wyjaśnili.

fot. freepik

Z badania wynika, że najmniej oszczędzamy na edukacji, transporcie, chemii gospodarczej oraz lekach. „Dane te znajdują potwierdzenie w wynikach sprzedaży detalicznej w sierpniu br., opublikowanych 21 września przez GUS, w których widać wyraźne przesunięcie zakupów w stronę artykułów pierwszej potrzeby” – zaznaczyli autorzy badania.

Jak ocenili, przyczyn obecnej sytuacji Polacy upatrują przede wszystkim we wzroście cen paliw, energii i sytuacji międzynarodowej. „Powoli rośnie odsetek Polaków wskazujących na zachowania producentów oraz sklepów wykorzystujących obecną sytuację, by zwiększyć dzięki temu swoje zyski” – dodali.

>>> Coraz więcej osób robi zakupy w sklepach typu second-hand

Z badania wynika także, że Polacy nie są optymistami, jeśli chodzi o sytuację w kolejnych miesiącach. Ponad 80 proc. uważa, że ceny zarówno produktów jak i usług nadal będą rosły. „Połowa badanych odczuwa, że dochód gospodarstwa domowego zmniejszył się w porównaniu do ubiegłego roku, a w najbliższych miesiącach spodziewają się dalszego spadku. Co za tym idzie, ponad 1/4 Polaków odczuwa obawy związane z możliwością spłaty zaciągniętych kredytów (to ponad połowa wszystkich kredytobiorców)” – wskazali autorzy badania.

Dodali, że polscy konsumenci coraz gorzej oceniają działania rządu mające na celu walkę z inflacją – w sierpniu zanotowaliśmy 59 proc. negatywnych opinii wobec 47 proc. w marcu tego roku.

Według prezes Inquiry Agnieszki Górnickiej, wyłaniający się z kolejnych fal badania obraz z pewnością nie napawa optymizmem. „Nadal obserwujemy, że rosną ceny produktów i koszty utrzymania, a terminowa spłata zobowiązań staje się dla niektórych rodzin niemożliwa. Mamy realnie mniej pieniędzy w portfelach, co z pewnością odbija się na wszystkich sferach naszego życia” – wskazała Górnicka.

>>> Zakupy online w 2026 r. stanowić mogą 23% handlu detalicznego w Polsce

W jej ocenie niewielka poprawa nastrojów w sierpniu jest zapewne chwilowa, zwłaszcza, że w sierpniu panowały wysokie temperatury, a media jeszcze niewiele uwagi poświęcały kryzysowi energetycznemu.

Druga fala badania została zrealizowana w czerwcu, lipcu oraz sierpniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie ok. 1900 dorosłych Polaków miesięcznie metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze