Bp Henryk Ciereszko: przeżywanie swojej wiary nie jest przeciwne dialogowi z innymi religiami
Bardziej autentyczne przeżywanie swojej wiary nie jest przeciwne dialogowi, nigdy nie oznacza odwracania się od innych tradycji religijnych – powiedział bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi, podczas spotkania z dziennikarzami przed przypadającym 26 stycznia XXII Dniem Islamu w Kościele katolickim w Polsce.
Konferencja prasowa poświęcona także obchodom Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce oraz Tygodniowi Modlitw o Jedność Chrześcijan, odbyła się we wtorek w siedzibie Episkopatu Polski w Warszawie.
XXII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest co roku 26 stycznia. W tym roku przebiegnie pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: dzieląc radości i smutki”.
Bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi wskazał, że podłoże dialogu katolicko-muzułmańskiego to tak jak w przypadku judaizmu, deklaracja „Nostra aetate” z 1965 r., który wskazuje na wyznawców islamu jako na monoteistów, i to nas łączy, oraz na uszanowanie tego, co we wszystkich religiach święte i dobre oraz co służy zbliżeniu ludzi, a także na prawo moralne. – Jest więc podstawa do tego dialogu, która wynika z nauczania Kościoła – dodał.
>>> Abp Ryś: świadomość przełomu w dialogu z Żydami powinna być wśród chrześcijan powszechna
Zaznaczył, że „w dialogu wyrażamy siebie jako chrześcijanie i pogłębienie, większa tożsamość, bardziej autentyczne przeżywanie swojej wiary nie jest przeciwne dialogowi, ale otwiera na innych”. – Pozwala prowadzić ku temu – mówimy o modlitwie – aby Bog sprawiał, że nasze zbliżenie będzie następowało poprzez wierność i wgłębianie się w przeżywanie prawd wiary swojej religii. To nigdy nie oznacza odwracania się od innych tradycji religijnych – dodał bp Ciereszko.
Nawiązując do hasła tegorocznego Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce, bp Ciereszko podkreślił wymiar dzielenia się dobrem w kontekście trudnych doświadczeń ostatnich lat, spowodowanych głównie czasem pandemii. To dzielenie się dobrem rodzi się w nas, bo jesteśmy przez Boga obdarowani. Jest to wymiar charytatywny, ale też wymiar duchowy towarzyszenia sobie nawzajem – dodał.
Biskup przypomniał też, że społeczność muzułmańską tworzą w Polsce niejako dwa nurty. Od początku XVI do lat 80. XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy, dziś zrzeszeni w Muzułmańskim Związku Religijnym. W latach 70. i 80. XX w. do Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.
W Polsce funkcjonują dziś dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.
Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tys. członków.
Podczas centralnych obchodów XXII Dnia Islamu, które odbędą się w Warszawie, przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować. Inicjatywa polskiego Episkopatu o ustanowieniu Dnia Islamu jest pionierską w skali światowej.
Obok polskich muzułmanów, w wydarzeniu organizowanym na terenie jezuickiego Collegium Bobolanum, wezmą udział także ambasadorowie państw muzułmańskich akredytowani w Polsce. Gospodarzem spotkania będzie bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi i Delegat KEP ds. Dialogu Katolików i Muzułmanów.
Tradycyjnie już, spotkanie rozpocznie się przy dźwiękach muzyki Orientu. Po odczytaniu fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu nastąpi dwugłos chrześcijańsko-muzułmański nawiązujący do hasła tegorocznych obchodów. Następnie muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie „Ojcze nasz”, po czym uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju. Całość zwieńczy agapa – wspólny posiłek chrześcijan i muzułmanów.
Dzień Islamu, obchodzony tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, nawiązuje do tematu orędzia Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, kierowanego do wyznawców islamu na zakończenie muzułmańskiego miesiąca postu, ramadanu. Tematyka tegorocznego koncentrowała się wokół słów „Chrześcijanie i muzułmanie: dzieląc radości i smutki”.
„Do wspólnie przeżywanych radości należą narodziny dziecka, wyzdrowienie z choroby, sukcesy na studiach w pracy czy w przedsięwzięciach finansowych, bezpieczny powrót z podróży i z pewnością wiele innych – czytamy w watykańskim orędziu. – Dla osób wierzących jest jeszcze jedna szczególna okazja do radości: świętowanie ważnych świąt religijnych. Kiedy odwiedzamy wówczas naszych przyjaciół i sąsiadów innej religii lub składamy im życzenia, dzielimy ich radość bez konieczności przyjmowania religijnego wymiaru świętowanej tej okazji za własny”.
Przeżywane smutki to, przede wszystkim, śmierć bliskiej osoby, choroba członka rodziny, utrata pracy, niepowodzenie w projekcie lub biznesie, kryzys w rodzinie skutkujący nieraz jej rozpadem – głosi orędzie. Dokument podpisał kard. Miguel Ángel Ayuso Guixot, M.C.C.I., przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |