bp Roman Pindel, fot. Wikimedia commons/Autorstwa Diecezja Bielsko-Żywiecka – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=75491050

Bp Pindel o modelowym obrazie Kościoła, który przedstawił św. Paweł

Na wymiar niezwykłego świadectwa, jakim jest prezentowany przez Pawła Apostoła model Kościoła w Koryncie zwraca uwagę bp Roman Pindel w kolejnym odcinku swej radiowej i podcastowej audycji biblijnej.

Duchowny, który od kilku miesięcy dzieli się ze słuchaczami i użytkownikami internetu swoimi przemyśleniami, związanymi z lekturą Pisma Świętego, zachęca do sięgnięcia do tekstów z początku Dziejów Apostolskich, by przekonać się, iż ówczesna wspólnota nadal stanowi wzór i przykład dla całego Kościoła.

Weryfikacja wiary

Biblista szczegółowo analizuje zręczną argumentację autora Pierwszego Listu do Koryntian, akcentując jej perswazyjny nerw, gdy Paweł ukazuje, w jaki sposób głoszenie słowa Krzyża Chrystusowego daje gwarancję zbawienia. Przywołując konkretne zabiegi retoryczne autora, biskup podnosi kwestię konieczności pokonania sporów i podziałów w łonie korynckiej wspólnoty w oparciu o jedną wiarę i ten sam chrzest. Zauważa, że dla Pawła to głoszone Słowo, przynoszące skutek w postaci zbawienia, jest w stanie zweryfikować postawy wierzących tak, by utworzyli oni jedno i niepodzielne „zwołanie Boże”, czyli Kościół.

>>>Bp Pindel: wchodźmy, tak jak możemy, w ślady Jezusowego cierpienia

fot. PAP/Adam Kumorowicz

Modelowy obraz Kościoła

Zdaniem duchownego, przedstawiony przez Pawła obraz Kościoła jest modelowy – z przedstawicielami o różnym statusie społecznym, wolnymi od przywiązania do wartości materialnych, biorącymi przykład z Chrystusa, „który będąc bogaty, dla was stał się ubogim, aby was ubóstwem swoim ubogacić”.

Jak zaznacza autor programu, wszyscy – niewykształceni i mądrzy w oczach świata – z wiarą przyjęli „głupstwo głoszenia Chrystusa ukrzyżowanego” i przez chrzest stali się powołanymi członkami Kościoła. Według biskupa, model Kościoła korynckiego stanowi swoiste świadectwo wobec świata, szczególnie odnośnie tego, czym chlubi się człowiek, który wierzy. „To swoista, pierwsza Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym” – podkreśla i przypomina, że wyprzedza ona o 19 wieków słynny soborowy dokument „Gaudium et spes” ogłoszony w 1965 r.

>>>Bp Pindel: warto powierzyć Maryi siebie, swoje sprawy i Ojczyznę

Świadectwo

„Pełni prorocką rolę wobec ówczesnego świata i stanowi świadectwo dla kolejnych epok w dziejach o mądrości Bożej i właściwej chlubie dla tego, kto ją uznaje, kto uwierzył w Zbawiciela” – dodaje hierarcha, który w dalszej części programu ukazuje, jak Paweł w swym dowodzeniu powołuje się na świadków wiary i własne świadectwo. W szczególności wyjaśnia zasadę operowania przez niego pojęciami „mocy Bożej” i własnej „słabości”, towarzyszące ewangelizacyjnej strategii przepowiadania. Tłumaczy, dlaczego dla pełnego bojaźni i drżenia „słabego” Pawła nie mają znaczenia „uwodzące słowa mądrości” i na jakiej zasadzie głoszenie „głupstwa Krzyża” prowadzi do przyjęcia ducha i mocy Bożej.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze