Watykan, Sobór Watykański II, fot. ze zbiorów ks. Roberta Skrzypczaka

Co wniósł Sobór Watykański II?

Od Soboru Watykańskiego II minęło już 60 lat. Dla większości katolików Kościół ukształtowany przez sobór jest rzeczywistością oczywistą i jedyną znaną.

Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że gdyby nie reformy Vaticanum II, nasz udział w życiu Kościoła byłby inny i – w przypadku świeckich – bardziej ograniczony. Powszechny dostęp i zachęta do lektury Pisma Świętego, czynne zaangażowanie w liturgię (również kobiet), mnóstwo ruchów i wspólnot katolickich działających prawie w każdej parafii – nie mielibyśmy tego bez Soboru Watykańskiego II. Sobór Watykański II zwołany został przez papieża Jana XXIII w 1962 r. i kontynuowany po jego śmierci przez Pawła VI do 1965 r. Postanowienia soboru, zawarte w 16 dokumentach, mają charakter nie tyle dogmatyczny, co duszpasterski, a ich celem była odnowa i ożywienie Kościoła. Główne osiągnięcia soboru zaprezentowane zostały w poniższych punktach.

Reforma liturgii

Zmiany, których wierni doświadczyli w najbardziej namacalny sposób, dotyczyły liturgii. Poza wprowadzeniem języków narodowych i zwróceniem się celebransa twarzą ku wiernym, kluczowe było dowartościowanie udziału świeckich. Liturgia została uznana za działanie nie tylko duchownych, ale całego Kościoła – ludu kapłańskiego. Odnowa liturgii przewidywała pełny, świadomy i czynny udział wszystkich wiernych, którzy dopuszczeni zostali do pełnienia funkcji liturgicznych. Dokument w całości poświęcony liturgii to Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosantum concilium”.

Rola świeckich

Sobór podkreślił, że świeccy są pełnoprawnymi członkami ludu Bożego i równi są duchownym w godności i obowiązku budowania Kościoła. Mają oni udział w kapłańskiej, królewskiej i prorockiej misji Chrystusa, a ich zadaniem jest uczestnictwo w zbawczym dziele Kościoła przez uświęcanie świata od wewnątrz i przepajanie spraw doczesnych duchem ewangelicznym. Konstytucja „Lumen gentium” wskazała na „powszechne powołanie do świętości” – zarówno duchownych, jak i świeckich. Ponadto Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” zachęcił kobiety do większego uczestnictwa w życiu i działalności Kościoła. W tym miejscu warto też wspomnieć o wskazaniach Konstytucji dogmatycznej o Objawieniu Bożym „Dei Verbum”, która za rzecz niezbędną uznała dostęp wiernych do Pisma Świętego. Pamiętać należy, że wcześniej z ostrożnością podchodzono do udostępnianie Pisma Świętego świeckim.

Definicja Kościoła

Funkcjonujący w przeszłości obraz Kościoła jako Arki Noego – dryfującej pośród odmętów potopu i ratującej wybranych przed zagładą – ustąpił miejsca nowemu spojrzeniu. Sobór poprzez Konstytucję duszpasterską o Kościele „Gaudium et spes” skierował ofertą dialogu do całej rodziny ludzkiej. Kościół jest częścią świata – stwierdził dokument – dlatego musi ten świat poznać i rozumieć. Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium” określiła Kościół jako „narzędzie zbawienia wszystkich”, które – chociaż aktualnie nie obejmuje wszystkich ludzi – używane jest przez Chrystusa dla dobra całego świata. Sobór zdefiniował, iż w pełny sposób do Kościoła wcieleni są katolicy, jednak również inni chrześcijanie są z nim złączeni. Ponadto w duchowy sposób przyporządkowani są do niego również ci, którzy jeszcze nie przyjęli Ewangelii, a więc wyznawcy innych religii oraz niewierzący. Powyższe stwierdzenia były krokiem milowym na drodze dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego. W miejsce dawnej formuły „Kościół Chrystusowy jest Kościołem katolickim” wprowadzono nową: „Kościół Chrystusowy trwa w Kościele katolickim”. W ten sposób uznano fakt, iż poza widzialnym organizmem Kościoła katolickiego znajdują się „liczne pierwiastki uświęcenia i prawdy”, będące elementami Kościoła Chrystusa i raz na zawsze skończono z nazywaniem niekatolików heretykami czy schizmatykami.

Ekumenizm

Jednym z najbardziej przełomowych kroków Kościoła doby Vaticanum II było włączenie się w ruch ekumeniczny i uznanie chrześcijan-niekatolików za „braci w Panu”, usprawiedliwionych z wiary i włączonych przez chrzest w Chrystusa. Dekret o ekumenizmie „Unitatis redintegratio” wskazuje na liczne i ważne elementy Kościoła istniejące poza widzialnym obrębem Kościoła katolickiego. Cały trzeci rozdział dokumentu wylicza to, co łączy Kościół katolicki z innymi Kościołami chrześcijańskimi. Przełomowe było również uznanie, że wina za podziały w chrześcijaństwie leży także po stronie katolików. Bezpośrednim owocem soboru było zdjęcie w grudniu 1965 r. ekskomunik między Kościołami katolickim i prawosławnym, nałożonych w 1054 r.

Dialog z religiami

Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate” jest najkrótszym i jednym z ostatnich dokumentów Soboru Watykańskiego II. Jej znaczenie jest jednak rewolucyjne, rozpoczyna bowiem zupełnie nowy etap w relacjach Kościoła ze światem zewnętrznym – dialog międzyreligijny. W deklaracji Ojcowie Soborowi zwracają uwagę na duchowe wartości obecne w hinduizmie, buddyzmie oraz innych religiach, ukazują liczne związki z islamem i podkreślają szczególną więź łączącą chrześcijan z Żydami, którzy nigdy nie przestali być narodem wybranym. Deklaracja stwierdza: „Kościół nic nie odrzuca z tego, co w religiach owych prawdziwe jest i święte”. Zobowiązanie do dialogu w wyznawcami innych religii dotyczy wszystkich katolików i wypływa z samego sedna naszej wiary: „Nie możemy zwracać się do Boga jako do Ojca wszystkich, jeśli nie zgadzamy się traktować po bratersku kogoś z ludzi na obraz Boży stworzonych”.

***

Kościół katolicki poprzez reformy Soboru Watykańskiego II nie zmienił swej doktryny, ale ocenę świata zewnętrznego. Otwierając się na dialog z kulturami i religiami, nie wprowadził czegoś zupełnie nowego, ale powrócił do tradycji apostolskich i patrystycznych. Uznał też, że aby móc skutecznie pełnić swe posłannictwo, musi się nieustannie odnawiać i odczytywać znaki czasu. Nie wszyscy jednak zgodzili się z postanowieniami Vaticanum II. Skrajne środowiska tradycjonalistyczne odrzuciły sobór, uznając go za sprzeniewierzenie się wielowiekowej tradycji Kościoła, wyraz modernizmu i laicyzacji Kościoła. Szczególna krytyka spłynęła na zmiany wprowadzone w liturgii, otwarcie się na dialog z religiami niechrześcijańskimi i ekumenizm. Pod przewodnictwem biskupa Marcela Lefebvre doszło do schizmy, która objęła powstałe z jego inicjatywy Bractwo Piusa X. Również niektóre pozostające w jedności z Kościołem środowiska tradycjonalistyczne wykazują się sceptycyzmem wobec soboru, obwiniając go o kryzys Kościoła w Europie. Tymczasem kryzys ten istniał już wcześniej i sądzić należy, że tylko by się pogłębił, gdyby nie duszpasterskie przebudzenie będące owocem Vaticanum II. Świadectwem tego są liczne ruchy i wspólnoty katolickie ożywiające Kościół na przestrzeni parafii, diecezji i krajów.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze