Fot. PAP/Grzegorz Momot

Coraz więcej tragicznych wypadków drogowych powodują najmłodsi stażem kierowcy

Może wypadków z udziałem niedoświadczonych kierowców byłoby mniej, gdyby rząd zadbał o wdrożenie przepisów, które już dawno zostały uchwalone – podkreśla środowa „Rzeczpospolita”.

W dzienniku zwrócono uwagę, że coraz więcej tragicznych wypadków drogowych powodują najmłodsi stażem kierowcy.

„Mamy w Polsce uchwalone przepisy, które miały ich wziąć pod kontrolę. Nie działają od wielu lat. Powód? System, który mógłby pomóc w ich pilnowaniu, utknął na etapie umowy z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych o rozbudowie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Najwcześniej pojawi się za dwa lata. Są też przepisy, które można wprowadzić bez tej umowy, ale Ministerstwo Infrastruktury się nie kwapi” – czytamy.

„Rz” zwraca uwagę, że „przepisy ustawy o kierujących pojazdami dotyczące regulacji związanych z okresem próbnym dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B, wejdą w życie po wdrożeniu rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie niezbędnych danych z Centralnej Ewidencji Kierowców”.

>>> Młodzi kierowcy przezorniejsi

„+Za wdrożenie tych rozwiązań odpowiada minister cyfryzacji+” – podkreśla, cytowany w gazecie rzecznik prasowy resortu infrastruktury Szymon Huptyś. I dodaje, że „minister cyfryzacji w porozumieniu z ministrem infrastruktury w terminie co najmniej trzech miesięcy przed wdrożeniem wskazanych rozwiązań technicznych ogłosi, że CEPiK działa w pełni”.

Fot. Freepik/fanjianhua

Dziennik podkreśla, że „Ministerstwo Cyfryzacji jest innego zdania”. Minister Janusz Cieszyński mówi „Rzeczpospolitej”, że są regulacje, np. te dotyczące listka klonowego na szybie samochodu, które można by wdrożyć wcześniej. I nie wymagają działania Ministerstwa Cyfryzacji, tylko dobrej woli Ministerstwa Infrastruktury.

>>> „Nie będziesz egoistą na drodze” – dziesięć przykazań kierowcy

„+Chcemy usprawnić Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców+” – zaznacza, cytowany w „Rz” minister Cieszyński. Informuje też, że od maja 2022 r. negocjuje z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych umowę o rozbudowie CEPiK. „+Jest szansa, że lada moment umowa zostanie zamknięta+” – podkreśla minister. Pytany, ile czasu potrwa potem uruchomienie systemu dla młodych kierowców, Cieszyński odpowiada, że „około dwóch lat”.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze