Jerozolima: Cud Świętego Ognia rozpoczął prawosławną Wielkanoc
W Jerozolimie w sobotę w południe doszło do oczekiwanego w Wielkanoc Cudu Świętego Ognia. Później niż w poprzednich latach dzwony Bazyliki Grobu Pańskiego ogłosiły zejście ognia około godziny 14.54.
Wśród głośnych wiwatów wiernych „Święty Ogień” z grobu Jezusa został przekazany oczekującym podczas prawosławnej liturgii. Powołując się na ograniczoną przestrzeń w Bazylice Grobu Pańskiego i brak wyjść ewakuacyjnych, izraelska policja bardziej niż w poprzednich latach ściśle regulowała dostęp do ceremonii. Zgodnie z ludowymi wierzeniami prawosławnymi, w Wielką Sobotę nad grobem i płytą zmartwychwstania Chrystusa zapala się w cudowny sposób płomień. Jest on następnie przekazywany przez patriarchę wiernym i niesiony przez nich do miasta i domów. Panuje też opinia, że ogień nie powoduje żadnych oparzeń przez pierwsze 33 minuty po jego zapaleniu.
>>> Dwaj znani księża prawosławni przeszli do Patriarchatu Konstantynopolskiego
Liturgia licząca ponad 1000 lat
Licząca ponad 1200 lat liturgia Świętego Ognia, sprawowana w sobotę w południe, jest uważana za najważniejszą uroczystość Kościoła tradycji wschodniej w Jerozolimie. Według niektórych źródeł liturgia pochodzi z IV wieku, według innych z wieku VIII. Pierwsze doniesienia o cudownym zstąpieniu Świętego Ognia pojawiły się około 1000 roku.
Policja od wczesnych godzin rannych zamknęła wejścia na Stare Miasto w Jerozolimie, a także ustawiła dziesiątki barier wewnątrz Starego Miasta. Przy kilku barierach wybuchły starcia między siłami bezpieczeństwa a wiernymi. Funkcjonariusze użyli przemocy wobec pielgrzymów i lokalnych chrześcijan, którzy próbowali wejść w zaułki chrześcijańskiej dzielnicy Starego Miasta. Według raportów policyjnych tego popołudnia doszło do jednego aresztowania osoby, która zaatakowała i zraniła policjanta.
Lider arabsko-izraelskiej partii Balad, Sami Abu Shehade, potępił zakłócenie uroczystości przez izraelskie siły bezpieczeństwa.
„Upieramy się przy naszym prawie do Kościoła Zmartwychwstania, Meczetu Al-Aksa i Jerozolimy, wiecznej stolicy naszego narodu, pomimo wszystkich ograniczeń i odrażających praktyk okupacji” – powiedział w sobotę Schehade, który w drodze do greckiego patriarchatu prawosławnego był kilkakrotnie zatrzymywany przez siły izraelskie.
Maksymalna liczba 1800 osób, na którą policja zezwoliła w tym roku, by mogli uczestniczyć w liturgii w Bazylice Grobu Pańskiego, a także kolejnych 1000 wokół świątyni, wywołała ostrą krytykę ze strony kościołów w okresie poprzedzającym wydarzenie. Oskarżyli oni siły bezpieczeństwa o ograniczanie obchodów „w bezprecedensowy sposób”. W latach poprzedzających pandemię do bazyliki wpuszczano 10 000 wiernych.
Grób Pański
Ogień jest następnie przywożony do różnych krajów w specjalnie wynajętych samolotach. Grób Pański w położonej na Starym Mieście w Jerozolimie bazylice jest jednym z najważniejszych miejsc chrześcijaństwa. Kaplica powstała w miejscu, gdzie w wydrążonej grocie, na skalnej półce złożono zdjęte z krzyża, zawinięte w całun ciało Jezusa. Ścianę za nią zdobią trzy obrazy Zmartwychwstania. Każdy z nich należy do innej wspólnoty chrześcijańskiej: katolików, Ormian i Greków. Chrześcijanie czczą w tym miejscu ukrzyżowanie, złożenie do grobu i zmartwychwstanie Jezusa. Dla wyznawców prawosławia nie jest to bazylika Grobu, lecz kościół Zmartwychwstania (Anastasis).
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |