fot. EPA/SERGEY DOLZHENKO Dostawca: PAP/EPA.

Jom Kippur – najświętszy dzień w kalendarzu żydowskim

Głównym celem tego świętego dnia jest nasza skrucha i przebaczenie, o które prosimy Boga – o najświętszym dniu w kalendarzu żydowskim, obchodzonym 11 i 12 października, opowiada Centrum Heschela KUL rabin Oded Peles, kantor, muzykolog i izraelski pedagog.

Pełny tekst:

Jom Kippur to najświętszy dzień w kalendarzu żydowskim. Dzień Pojednania jest szczytem czasu pokuty – czterdziestu dni, które obejmują miesiąc Elul, dziesięć dni grozy od Rosz ha-Szana (Nowy Rok) do Jom Kippur. W Torze, po grzechu złotego cielca, Mojżesz błagał Boga o przebaczenie dla ludu. W Jom Kippur, pokuta została przyjęta i Mojżesz zniósł drugie tablice z dziesięcioma przykazaniami z góry Synaj.

Jak uczą nas nasi mędrcy w Midraszu (Pirkei Rabbiego Eliezera 46, 6): „ Mojżesz spędził czterdzieści dni na górze, studiując z Bogiem, który wyjaśniał mu znaczenie słów Tory oraz jej liter. Po czterdziestu dniach wziął Torę i zstąpił dziesiątego dnia miesiąca, w Dniu Pojednania, i dał ją jako wieczne dziedzictwo synom Izraela…”.

>>> Żydowskie święto Jom Kipur przypomina, że Boże przebaczenie jest dla każdego [ROZMOWA]

Głównym celem tego świętego dnia jest nasza skrucha i przebaczenie, o które prosimy Boga, zgodnie ze słowami Księgi Kapłańskiej (23, 26-28): „Pan powiedział do Mojżesza: «Dziesiątego dnia siódmego miesiąca jest Dzień Przebłagania. Będzie to dla was zwołanie święte. Będziecie pościć i będziecie składać Panu ofiary spalane. W tym dniu nie będziecie wykonywać żadnej pracy, bo jest to Dzień Przebłagania, ażeby dokonano przebłagania za wasze winy przed Panem, Bogiem waszym”.

fot. EPA/SERGEY DOLZHENKO Dostawca: PAP/EPA.

Przez 25 godzin staramy się oddać całym sercem i umysłem naszej relacji z Bogiem. Jest nam nakazane, abyśmy trzymali się z daleka od przyziemnych spraw i naszego codziennego życia. Pościmy i powstrzymujemy się od mycia, intymnych relacji i noszenia skórzanych butów. Większość dnia spędzamy na modlitwie w synagodze, na co składają się dodatkowe, wyjątkowe modlitwy. W ten dzień mamy zwyczaj noszenia białych szat symbolizujących czystość i wolność od grzechu.

W przeddzień Jom Kippur liturgia rozpoczyna się bardzo poważną i starożytną modlitwą Kol Nidrei (dosł. „wszystkie śluby”), w której wszyscy, a w szczególności grzesznicy, są zaproszeni do przyłączenia się do zgromadzenia i proszą, aby wszystkie śluby lub przysięgi złożone pod presją w nadchodzącym roku zostały uznane za nieważne przed Bogiem.

>>> Jom Kipur, czyli bądź jak anioł! 

Podczas porannego nabożeństwa wiele uwagi poświęca się fragmentom Pisma, w których jest zrelacjonowana dawna ceremonia z czasów Świątyni. Jest to symboliczne odtworzenie rytuałów odprawianych przez Arcykapłana, które obejmowały wejście do Świętego Świętych, ofiarę z kozła i modlitwy o przebaczenie, które miały miejsce w Świątyni Jerozolimskiej. Głównym elementem liturgii jest powtarzające się wspólne wyznanie grzechów. Podczas popołudniowego nabożeństwa odczytywana jest Księga Jonasza, która poucza nas o mocy prawdziwej skruchy.

Dzień kończy się wyjątkowym i pełnym emocji nabożeństwem zwanym Neilah (dosł. „zamknięcie”) – podczas którego liturgia symbolicznie ukazuje zamykające się bramy niebios pod koniec okresu Wielkich Świąt. Święta arka [zawierająca zwoje Tory] zostaje otwarta, a my błagamy Boga, aby wpisał nas wszystkich do Księgi Życia. Dzień kończy się długim dęciem szofaru, baraniego rogu, będącego symbolem naszej ufności, w to że Bóg usłyszał nasze wołanie, zobaczył naszą prawdziwą skruchę i nam przebaczył.

Zaraz po tym przechodzimy z radością i zadowoleniem do wypełniania przykazań na nadchodzące święto Sukkot – Święto Namiotów. Krótko po zakończeniu postu wszyscy zaczynają budowanie szałasów (hebr. „Sukkot”).

Życzę nam wszystkim, abyśmy zostali wpisani do Księgi Życia!

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze