Fot. Piotr Ewertowski/Misyjne Drogi/misyjne.pl

Jutro Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

Pod hasłem: „Chrześcijanie i muzułmanie świadkami nadziei”, 26 stycznia obchodzony będzie XXII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Organizatorem inicjatywy – pionierskiej w skali świata – jest Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Tradycyjnie już podczas wydarzenia przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować.

Dzień Islamu, obchodzony tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, nawiązuje do tematu przesłania Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, kierowanego do wyznawców islamu na zakończenie muzułmańskiego miesiąca postu, ramadanu. Podczas wydarzenia przedstawiciele obydwu religii czytać będą fragmenty Biblii i Koranu odnoszące się do motta tegorocznego spotkania poświęconego nadziei. Podobnie jak w ubiegłym roku, także i tegoroczne obchody, z powodu pandemii odbędą się w formule online i będą transmitowane na kanale YouTube (link: https://youtu.be/TmTgJwt-0bc).

Świadkowie nadziei

Nawiązując do tematyki tegorocznego spotkania bp Henryk Ciereszko powiedział KAI, że zwłaszcza w czasie pandemii każdy gest życzliwości, zrozumienia i solidarność okazany sobie przez chrześcijan i muzułmanów czyni z nich świadków nadziei. „Pomimo doświadczeń życiowych, nie gubimy nadziei, że dobroć Boga jest nad nami, że On nad nami czuwa, chroni nas i prowadzi – to jest to, co chcemy wyrazić na dorocznym spotkaniu” – powiedział przewodniczący Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi KEP. Z kolei imam Rafał Berger wskazał, że w tak trudnym dla wszystkich czasie pandemii, szczególnie uwidacznia się potrzeba niesienia nadziei. „Ludzie wierzący mają ten przywilej, ale i obowiązek pokładania nadziei w Bogu. Bóg jest naszą nadzieją, na wszystko” – powiedział KAI współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Natomiast Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca Rady ze strony chrześcijańskiej zwraca uwagę, że z uwagi na mikroskopijna liczbę muzułmanów żyjących w naszym kraju, zdecydowana większość Polaków nigdy się z nimi nie zetknęła. „Ich obraz kształtują media, a nie rzeczywiste spotkania z konkretnymi ludźmi, dlatego trudno, żeby w parafiach, na terenie których nie ma muzułmanów organizować spotkania w ramach Dnia Islamu” – powiedziała iranistka i arabistka z UW. Dodała jednocześnie, że inaczej jest na Podlasiu, gdzie w ostatnim czasie zdarzają się nawet inicjatywy wspólnego działania przy granicy.

Fot. Piotr Ewertowski

Jutrzejsze obchody Dnia Islamu rozpocznie bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. W imieniu muzułmanów głos zabiorą: mufti RP Tomasz Miśkiewicz oraz imam Youssef Chadid z Ligi Muzułmańskiej w RP. Następnie zaplanowano dwugłos chrześcijańsko-muzułmański. W kolejnym punkcie spotkania i w nawiązaniu do tematyki tegorocznych obchodów, jako „świadectwa nadziei” zostaną krótko zaprezentowane ośrodki dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego z Krakowa, Katowic i Poznania. Zgodnie z tradycją przedstawiciele obydwu religii odczytają fragmenty Biblii i Koranu, w których mowa jest nadziei – motywie przewodnim tegorocznego spotkania. Spotkanie zakończy się spontaniczną modlitwą muzułmanów oraz modlitwą wiernych zanoszoną przez katolików i zakończoną odmówieniem „Ojcze nasz”. Następnie uczestnicy wydarzenia przekażą następnie wszystkim znak pokoju. Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza coroczne przesłanie kierowane do muzułmanów przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.

Muzułmanie w Polsce

Od początku XVI do lat osiemdziesiątych XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

Meczet w Bohonikach, (gmina Sokółka). Fot. PAP/Artur Reszko

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie. Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze