Fot. bycommonconsent.com

Katoliku, świętuj szabat!

Szabat to nie tylko judaistyczne święto, obchodzone w (żydowski) siódmy dzień tygodnia czyli sobotę. Dla nas, katolików, szabatem jest niedziela, a więc po prostu – Dzień Pański.

Dla Żydów, naszych starszych braci w wierze, szabat jest świętym dniem. Nawet do tego stopnia, że znosi tymczasowo żałobę, post czy zadania związane z innymi świętami. Obowiązkiem każdego żyda w szabat jest natomiast… radowanie się. Talmud zaleca, by w szabat nie wykonywać żadnej pracy, ale śpiewać, jeść lepsze jedzenie, spotykać się ze znajomymi czy nawet… iść na randkę ze współmałżonkiem. Ponad wszystko żydzi zobowiązani się oczywiście do tego, by w szabat odwiedzić synagogę i poświęcić trochę czasu na czytanie Tory. Dlaczego to wszystko? Dla żydów szabat jest pamiątką całego dzieła stworzenia świata, wspomnieniem wyjścia z Egiptu, a także świętem Przymierza, jakie Bóg zawarł z Narodem Wybranym.

Już w Księdze Wyjścia Bóg sam wyjaśnia Mojżeszowi:

Sześć dni będziesz się trudził i wykonywał wszystkie swoje zajęcia. Dzień zaś siódmy jest szabatem Pana, Boga twego. Nie będziesz przeto w dniu tym wykonywał żadnej pracy ani ty sam, ani syn twój, ani twoja córka, ani twój niewolnik, ani twoja niewolnica, ani twoje bydło, ani przybysz, który przebywa w twoich bramach. W sześć dni bowiem uczynił Pan niebo, ziemię, morze oraz wszystko, co jest w nich, siódmego zaś dnia odpoczął. Dlatego pobłogosławił Pan dzień szabatu i uznał go za święty (Wj 20, 1-17).

Dla katolików niedziela jest Dniem Pańskim, który tak samo jak szabat powinien być obchodzony z odpowiednią czcią. Jak czytamy w Księdze Ezechiela:

Dałem im także szabaty, aby był znakiem między Mną a nimi, aby poznano, że Ja jestem Jahwe, który ich uświęca (Ez 20, 12).

Fot. eatupnewyork.com

Nowy Testament rzuca dalej nowe światło na szabat, podczas którego Jezus uzdrawiał:

Znajdował się tam pewien człowiek, który już od lat trzydziestu ośmiu cierpiał na swoją chorobę (…). Rzekł do niego Jezus: «Wstań, weź swoje łoże i chodź!». Natychmiast wyzdrowiał ów człowiek, wziął swoje łoże i chodził. Jednakże dnia tego był szabat (J 5,1-18).

Choć uzdrawianie w szabat było zgorszeniem dla faryzeuszy, Jezus pokazuje w ten sposób, jaki jest prawdziwy sens tego święta – czynić dobro, ale również go doświadczać. Żydowski filozof, Abraham Joshua Heschel pisał nawet: Szabat nie jest okazją do rozrywek czy lekkomyślności, ale sposobnością do naprawienia naszego złachmanionego życia; gromadzenia raczej niż trwonienia czasu.

Uświęćmy dany nam przez Pana dzień!

Fot. bycommonconsent.com

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze