Fot. youtube

Ks. Sadłoń: przykazanie, aby w niedzielę i święta we mszy św. uczestniczyć po 1.5 roku od wybuchu epidemii znaczy …

– Danych dotyczących religijności sprzed i po pandemii nie będzie można w sposób prosty porównywać – zwraca uwagę ks. dr Wojciech Sadłoń, dyrektor Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, odnosząc się do opublikowanego dziś przez ISKK „Rocznika Statystycznego Kościoła Katolickiego w Polsce” za rok 2020. Jego zdaniem w Kościele widoczny jest dynamizm adaptacyjny sprawiający, że przejawów religijności należy szukać w przestrzeni dużo bardziej zróżnicowanej niż miało to miejsce przed pandemią.

– Wbrew pojawiającym się często katastroficznym tezom, związanym z sytuacją Kościoła w czasie pandemii, jego struktura funkcjonuje w sposób ciągły, choć skala działalności duszpasterskiej jest mniejsza. W tych strukturach ujawnia się dynamizm adaptacyjny polegający na poszukiwaniu nowych form przeżywania wiary – mówi ks. Sadłoń.

>>> Najnowsze dane Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego: w 2020 roku o 2% mniej księży niż w roku poprzednim

Tło niedzielnych praktyk jest inne

Odnosząc się do zauważalnego w świetle danych z 2020 r. spadku liczby udzielonych sakramentów, ks. Sadłoń przypomina, że w 2020 r. z uwagi na sytuację epidemiczną nie były przeprowadzane doroczne badania tzw. dominicantes i communicantes, związane z uczestnictwem w niedzielnej Mszy św. oraz przyjmowaniem komunii św. – Dane te pojawią się w przyszłym roku jednak nie będzie ich można w sposób prosty porównać z danymi z 2019 r., sprzed pandemii – podkreśla. – Tło niedzielnych praktyk jest bowiem zupełnie inne. Podejście i realizacja obowiązku uczestniczenia w niedzielnej mszy św. zmieniło się przez pandemię. Przykazanie, aby w niedzielę i święta we mszy św. uczestniczyć po półtora roku od wybuchu epidemii znaczy dzisiaj trochę co innego – stwierdza.

fot. cathopic

Jak wyjaśnia, prosty procent osób obecnych na niedzielnej mszy św. dziś w trakcie epidemii nie oznacza tego samego, co kiedyś. Przejawów religijności należy szukać nie tylko w fizycznej obecności w świątyni, ale znacznie bardziej niż kiedyś w korzystaniu z internetowych treści religijnych, transmisji adoracji i innych nabożeństw. – W ISKK chcielibyśmy przyjrzeć się dokładniej właśnie tym nowym przejawom wiary, który wykrystalizowały się w trakcie epidemii – zaznacza ks. Sadłoń.

Najmłodsze pokolenie najmniej religijne

Dyrektor ISKK odnosi się również do badań religijności Polaków opublikowanych przez CBOS 24 listopada 2021 r.- Bez wątpienia mamy do czynienia z generacyjnością, pokoleniowością religijności. Zdecydowanie najbardziej religijne jest pokolenie obecnych dziadków, rodziców – już mniej a pokolenie najmłodsze i wchodzące w dorosłość jest zdecydowanie najmniej związane z Kościołem – stwierdza. Jak podkreśla, ma to związek z cechami współczesnej kultury, promującej konsumpcyjny oraz subiektywno- indywidualistyczny styl życia ale również dynamiką historyczno-społeczną w Polsce.

Fot. unsplash.com

– Trzeba pamiętać, że religijność pokolenia starszego i będącego obecnie w sile wieku ukształtowana jest przez czasy „Solidarności” i przez pontyfikat Jana Pawła, czyli przez wyjątkową epokę wiosny katolicyzmu w Polsce, z jaką mieliśmy do czynienia w latach 80- tych XX w. Dziś sytuacja jest już zupełnie inna. Docierający najczęściej do młodego człowieka obraz Kościoła jest pełen negatywnych emocji i oderwany od wymiaru transcendentnego – mówi ks. Sadłoń.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze