Fot. José Ignacio Pompé/unsplash

Mięso nieodłącznym elementem diety Polaków [BADANIE]

57 proc. Polaków zadeklarowało, że mięso stanowi nieodłączny element diety, 39 proc. wskazało, że ogranicza jego spożycie ze względu na stan zdrowia, a tylko 4 proc. poinformowało, że w ogóle mięsa nie je – wynika z badania wykonanego agencję SW Research.

„Prognoza nadchodzącego upadku branży mięsnej jest nieprawdziwa, a potwierdziły to nasze badania konsumenckie – skomentował wyniki badania na środowej konferencji prasowej prezes Związku Polskie Mięso Jacek Strzelecki.

Jak zauważył, pomimo wielu analiz wciąż brakuje rzetelnej i obiektywnej wiedzy na temat stosunku konsumentów do mięsa oraz hodowli zwierząt gospodarskich. Właśnie dlatego Związek Polskie Mięso zlecił przeprowadzenie badań ilościowo-jakościowych, które pozwoliły na poznanie stosunku konsumentów do spożywania mięsa.

Według Strzeleckiego, dane uzyskane podczas ankiet badawczych umożliwiły będą stanowiły wsparcie przy planowaniu hodowli zwierząt dla rolników oraz przetwórców, doprowadzą do skutecznych zmiany w ofercie mięsnej, a także określą wyzwania oraz nowe trendy konsumenckie.

>>> Hiszpania: już ponad 5 mln obywateli zażywa leki na bezsenność

fot. EPA/Javier Lizon

Z badania wynika, że największą popularnością, cieszy się drób, który został wskazany przez 91 proc. ankietowanych. Pośród jego zalet zostały wymienione łatwość w przyrządzaniu, dostępność i wszechstronność potraw, które można stworzyć. Na drugim miejscu uplasowała się wieprzowina wskazana przez 78 proc. badanych, która kojarzy się z tradycją i typowym polskim obiadem. Natomiast wołowina, której spożycie zadeklarowało 53 proc. osób, uchodzi za mięso dla smakoszy, wybierane raczej na wyjątkowe okazje i trudne w przygotowaniu.

Bardziej otwarci na różne rodzaje białka zwierzęcego i częściej deklarują pojawianie się w ich diecie mięs takich jak: cielęcina, baranina czy dziczyzna są mężczyźni.

>>> Ekspert: zmiana czasu zakłóca nie tylko sen, ale także apetyt i nastrój

Podczas badania poddane analizie zostały także zachowania konsumenckie odnośnie zakupu mięsa, częstotliwości nabywania i wybieranych miejsc pozyskiwania towaru. Okazuje się, że aż 83 proc. Polaków kupuje mięso co najmniej raz w tygodniu, a 52 proc. kupuje je przynajmniej kilka razy w tygodniu.

Wybór miejsca zakupu zależy od rodzaju nabywanego mięsa. Zazwyczaj drób kupowany jest w supermarketach, natomiast wołowina i mięso mielone – w sklepach specjalistycznych i osiedlowych, które cieszą się większym zaufaniem konsumentów. Na wybór miejsca zakupu mięsa wpływają także wygoda, codzienne obowiązki oraz skala koniecznych do zrobienia zakupów – supermarkety są przeważnie wybierane przy dużych zakupach, a lokalne sklepy przy tych mniejszych.

stek mięso
fot. pixabay

Na pytanie czym kieruje się osoba badana przy dokonywaniu zakupu, badani wymienili cena, jakość (świeżość, wygląd) i termin przydatności. Na ostatnim miejscu z wynikiem około 30 proc. zostały wskazane promocje i co dość zaskakujące, skład produktu (brak dodatków, konserwantów).

>>> Lawinowo rośnie liczba zachorowań na grypę

Ankietowani zapytani o opinie dotyczące zdrowotności mięsa i jego wpływu na organizm, 72 proc. uznało, że wpływ mięsa w diecie człowieka ma charakter pozytywny – dostarcza niezbędnych składników odżywczych dla zdrowego funkcjonowania organizmu. Jednoznacznie negatywny wpływ uznało 3 proc. badanych. Z wypowiedzi respondentów wynika, że także wegetarianie doceniają wartości odżywcze mięsa, chociaż jednocześnie podkreślają, że przetworzone i smażone może szkodzić zdrowiu. Dla młodych osób zasadność twierdzenia, że mięso jest zdrowe wymaga dodatkowych uzasadnień, chociaż uznają jego rolę jako najlepiej przyswajalnego białka.

Raport został zrealizowany pod koniec września 2024 r. przez agencję badawczą SW Research. Został on oparty na metodzie wywiadów on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1011 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków z całego kraju, aglomeracji różnych wielkości oraz przedstawicielami zróżnicowanych grup wiekowych powyżej 18 roku życia.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze