Obrazek poglądowy/Fot. PAP/EPA/DAVID CHANG

Chiny: ukazała się „Historia diecezji katolickich”

Pod patronatem Chińskiej Akademii Nauk Społecznych ukazała się „Historia ewolucji diecezji katolickich w Chinach”. Autorem dzieła, obejmującego stan organizacji Kościoła katolickiego w tym kraju do 1946, jest prof. Liu Zhiqing.

Jest to nowa, zaktualizowana, wzbogacona i pogłębiona wersja książki, której pierwsze wydanie trafiło do księgarń w 2017. Chociaż jest doprowadzone tylko do 1946, czyli do ustanowienia przez Piusa XII rodzimej hierarchii katolickiej, dzieło zawiera wiele materiału, ważnego i ciekawego również dla teraźniejszości i przyszłości Kościoła w tym kraju. Podział diecezjalny stanowi jedno z wielkich zagadnień będących przedmiotem rozmów obecnych i przyszłych między Stolicą Apostolską a Pekinem. Zdaniem watykańskiej agencji misyjnej Fides, która poinformowała o pojawieniu się tej pozycji, szeroka perspektywa historyczna, w jakiej autor ujął swe opracowanie, czyni z niego „cenny punkt odniesienia do spojrzenia także na obecną sytuację diecezji chińskich”. Może być też uznane za „kopalnię” konkretnych okazji i sugestii co do przyszłej sieci kościelnych jednostek terytorialnych w Chinach.

>>> Chiny: biskupi aresztowani, poddawani kontroli i nowi „nielegalni”

Zawartość książki

Okres, którym zajmuje się autor, sięga od roku 1576, w którym powstała pierwsza diecezja w tym kraju – w Makau, do 1946, gdy papież utworzył chińską hierarchię katolicką. Do książki dołączono niezwykle cenną “Tablicę dziejów ewolucji diecezji katolickich Chin”.

EPA/WU HONG

Dzieło jest owocem wielu lat sumiennych badań i studiów opartych również na źródłach i materiałach przechowywanych w archiwach zgromadzeń zakonnych i bezpośrednich świadectwach znaczących osobistości Kościoła katolickiego w Chinach, jak np. bp Tomaso Zhang Huaixin, który stał na czele diecezji Weihui (obecnie Anyang) w prowincji Henan. Diecezja jest “podstawową jednostką” w strukturze Kościoła katolickiego – napisał autor w krótkim wstępie do książki. Przypomniał, iż tworzenie misji katolickich w tym kraju “rozpoczęło się w czasie dynastii Yuan i przerwał to jej upadek. W latach siedemdziesiątych XVI wieku Makau stało się niezależną diecezją”. To właśnie to miasto na mocy bulli „Ad nominum” św Pawła VI z 1 stycznia 1976 stało się diecezją podporządkowaną bezpośrednio Stolicy Apostolskiej.

“W przededniu powstania nowych Chin w 1949 w kraju tym były 144 diecezje” – zaznaczył prof. Liu. Jego książka odtwarza w sposób usystematyzowany historyczną ewolucję chińskich diecezji katolickich, dostarczając podstawowych danych o kolejnych biskupach, którzy nimi kierowali, o historii założenia i rozwoju tych jednostek terytorialnych, pokazując ich granice oraz miast i powiatów, które znajdowały się na ich obszarze. Książka zawiera też pełny i szczegółowy wykaz podziału na diecezje do roku 1946.

Prof. Liu Zhiqing

Autor dzieła ukończył w 1988 wydział historii Uniwersytetu w Henanie. Obecnie jest wykładowcą w Instytucie Historii i Rozwoju Społecznego oraz dyrektorem wykonawczym Instytutu Badań nad Religią i Kulturą Uniwersytetu Normalnego w Anyangu (prowincja Henan). Jest także wykładowcą wizytującym na Uniwersytecie Chińskim w Hongkongu i na Katolickim Uniwersytecie Fu Jen na Tajwanie. Jako współpracownik uczelni w Hongkongu brał również udział w dorocznych wizytach i wymianie z Ośrodkiem Studiów Katolickich we Włoszech.

Od ponad 30 lat jest zaangażowany w badania i studia nad katolicyzmem chińskim, a w ciągu 20 lat utrzymywał bliską przyjaźń i wzajemny szacunek ze wspomnianym bp. T. Zhang Huaixinem (23 V 1925–8 V 2016). Wśród jego rozpraw warto wymienić takie teksty jak “Studium nt. dziejów i bieżącej sytuacji diecezji katolickich w Chinach” i takie artykuły, jak “Refleksje na temat formacji kapłanów diecezji Anyang”; “Cztery misje misjonarzy kanadyjskich w Anyangu”; “Podstawowa analiza wpływów religijnych na społeczeństwo chińskie”; “Kroniki katolicyzmu w Henanie”. Jego najnowsze opracowanie, które niedawno się ukazało, zatytułowane “Studium nt. misyjnej historii zgromadzeń zakonnych w Chinach”, daje pełny obraz dzieła misyjnego, pełnionego w tym kraju przez 27 zgromadzeń zakonnych, instytutów świeckich i stowarzyszeń życia apostolskiego.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze