fot. Archiwum PAP/EPA/HARISH TYAGI

Indie: pielgrzymi wezmą udział w kąpieli w Gangesie mimo pandemii

Mimo panującej w Indiach pandemii koronawirusa (prawie 36 mln zarażonych) nawet ponad milion pielgrzymów może się zgromadzić na brzegach świętej rzeki Gangesu, by rytualnie obmyć się w jej wodach. Jest to element tradycyjnych obchodów hinduskiego święta nawaratri, które w tym roku wypada w dniach 14 i 15 stycznia.

Media miejscowe podały, że do miejsca dorocznego obrzędu – „Gangasagar Mela” w stanie Bengal Zachodni przybyło już kilkadziesiąt tysięcy osób. W miniony weekend sąd stanowy w Kalkucie odrzucił wniosek o odwołanie rytuału. Jednocześnie wezwał władze stanu, aby w specjalnych ogłoszeniach ostrzegały pielgrzymów przed ryzykiem udziału w tych obrzędach.

>>> Indie: trwa proces księdza za obrazę uczyć religijnych hinduistów

W wielu stanach Indii obowiązuje już zakaz wychodzenia z domów w godzinach wieczornych i nocą. Podobną decyzję zapowiedziano w stolicy kraju – Delhi. Bengal Zachodni jest drugim – po Maharasztrze – stanem Indii o największej liczbie zakażeń wirusem Omikron. Według Ministerstwa Zdrowia Indii wczoraj zanotowano 168 063 nowe infekcje w ciągu jednego dnia. Ogółem od początku pandemii w 2020 r. z powodu Covida zmarło ponad 484 tys. mieszkańców tego państwa.

Modlitwa wieczorna hinduskiego mnicha nad Gangesem, fot. EPA/PIYAL ADHIKARY

Czym jest kąpiel w rzece Ganges?

Ganga jest indyjską nazwą rzeki Ganges i jednocześnie boginią-matką hinduizmu, często określana jako „matka Ganga”. Dla wyznawców tej religii kąpiel w Gangesie oczyszcza z grzechów i obiecuje rozgrzeszenie. Rzeka ta to „symbol wielowiekowej kultury i cywilizacji Indii, wiecznie zmieniająca się, wiecznie płynąca, ale zawsze ta sama Ganga” – napisał w swoim testamencie bohater walk o niepodległość i pierwszy premier niepodległych Indii Jawaharlal Nehru (1889-1964).

>>> Czy indyjskie władze eksmitują sierociniec Misjonarek Miłości w Kalkucie?

Nawaratri, czyli dosłownie „dziewięć nocy”, jest świętem hinduistycznym ku czci wojowniczej bogini Durgi, obchodzonym pod koniec pory deszczowej w 7. miesiącu księżycowego kalendarza hinduskiego – aświna. Upamiętnia ono dziewięć dni, podczas których Parwati, żona boga Śiwy, mogła opuścić męża i odwiedzać swoją matkę.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze