zdjęcie poglądowe, fot. EPA/CESARE ABBATE

Konserwatorzy w kościele św. Andrzeja Apostoła w Osieku odkryli dzieło z XVII wieku

XVII-wieczne dzieło odkryli konserwatorzy pod dokonanymi ponad 200 lat później przemalowaniami na obrazie ze sceną Zwiastowania NMP, który znajduje się na ołtarzu restaurowanego drewnianego kościoła św. Andrzeja Apostoła w Osieku – podała diecezja bielsko-żywiecka.

Diecezjalny konserwator architektury i sztuki sakralnej ks. dr Szymon Tracz, cytowany w komunikacie, wyjaśnił, że po usunięciu przemalowań dokonanych w 1896 r. na obrazie ołtarzu ukazało się dzieło, które powstało w początkach XVII w. w kręgu bardzo cenionego włoskiego artysty Tomasza Dolabelli. Do Krakowa sprowadził go król Zygmunt III Waza.

„W centrum dzieła przedstawiono klęczącą na klęczniku Maryję, przed którą na obłokach otoczonych uskrzydlonymi główkami aniołków klęczy archanioł Gabriel prezentujący jej list z łacińskim pozdrowieniem stanowiącym początek modlitwy Zdrowaś Maryjo” – powiedział ks. Tracz.

>>> Kamień Pomorski: niespodziewane odkrycie badaczy na poddaszu katedry

Zdjęcie poglądowe, fot. Hubert Piechocki

Co przedstawiał wcześniejszy obraz?

Do listu znajdującego się na obrazie przywiązana jest woskowa pieczęć z trójkątem symbolizującym Boga i jego imieniem napisanym po hebrajsku wewnątrz oraz greckimi literami „alfa” i „omega”. Na jej otoku widoczne jest łacińskie imię Boga „Jestem który Jestem”.

„Powyżej sceny zwiastowania anonimowy artysta przedstawił otwarte niebiosa, z których w półpostaci wyłania się Bóg Ojciec oraz Duch Święty ukazany w postaci gołębicy. Osoby boskie otaczają rzesze aniołków na obłokach. Poniżej Madonny i archanioła widać sześciu starotestamentalnych królów i proroków trzymających tablice z łacińskimi proroctwami odnoszącymi się do przyszłego Mesjasza” – opisał duchowny.

>>> Radom: ciekawe odkrycie w kościele. Te pomieszczenia mogły być katakumbami

Ks. Tracz podkreślił, że artysta znał nie tylko warsztat malarski Tomasza Dolabelli, ale był także dobrze obeznany z XVI-wiecznym malarstwem południowoniemieckim. „Liczne dzieła z tego kręgu zdobiły krakowskie kościoły. Bardzo przemyślana kompozycja oraz zawarte w nim bogate treści ideowe świadczą, iż artysta działał na rzecz bardzo dobrze wykształconego zleceniodawcy. Rozmiar obrazu świadczy, że od samego początku był on przeznaczony do ołtarza, a w rokokowej nastawie w Osieku znalazł się wtórnie” – stwierdził.

Duchowny dodał, że po prześwietleniu rentgenowskim okazało się, iż pod warstwą z początku XVII w. znajduje się wcześniejsze „Zwiastowanie” o wyraźnych cechach renesansowych. Być może pierwotna warstwa obrazu powstała około połowy XVI w.

Nie znamy przyczyny przemalowania dzieła, ale była to częsta praktyka, że na wcześniejszym obrazie wykonywano nowy – powiedział ks. Szymon Tracz.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze