Od środy punkty paszportowe będą nieczynne – powstaje nowy rejestr
Od środy 9 listopada punkty paszportowe będą nieczynne. Powrócą do pracy w poniedziałek. Jest to związane z uruchomieniem nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych.
Zmiany w punktach paszportowych rozpoczną się już od wtorku od godziny 14. Od tego momentu nie będzie można złożyć wniosku o paszport ani odebrać dokumentu. Prace wdrożeniowe spowodują również ograniczenia w dostępności usługi paszportowej w dniach 7 listopada i 8 listopada. „Jednocześnie zwracamy się z prośbą o zaplanowanie wizyty w punkcie 8 listopada br. do godz. 13, aby obsługa wszystkich klientów została zrealizowana do godz. 14” – poinformował zespół prasowy wojewody mazowieckiego. W sytuacjach nadzwyczajnych wydawane będą wyłącznie paszporty tymczasowe.
>>> Najdłuższy pociąg na świecie – ma prawie 2 km długości [WIDEO]
Utrudnienia dotyczą praktycznie dwóch dni 9 i 10 (środa, czwartek). W piątek i tak nie było możliwości załatwienia jakiejkolwiek sprawy związanej z paszportem, gdyż z powodu święta państwowego urzędy będą nieczynne.
Nowy system
W związku z wdrożeniem nowego systemu, od 8 listopada (godz. 14) do 13 listopada (godz.00) organy paszportowe w kraju i za granicą nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych.
„To jest rozsądny termin. Chcieliśmy zdążyć przed szczytem paszportowym, który przypada każdego roku przed świętami i nowym rokiem” – wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
>>> Blisko 7 tys. czworonogów na Międzynarodowych Wystawach Psów Rasowych w Poznaniu [GALERIA]
Jeśli odbiór paszportu przypada w tym terminie, należy udać się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada do godz. 14. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy.
„Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś w długi weekend chciał wyrabiać paszport dla siebie lub dziecka. Takie sytuacje raczej się nie zdarzają, a jeśli nawet pojawi się konieczność, urząd będzie mógł wydać paszport tymczasowy” – podkreślił minister Cieszyński. Zaznaczył, że kilkudniowa przerwa w pracy urzędów zostanie zrekompensowana znacznymi ułatwieniami, z których będzie można korzystać już po 13 listopada.
Na Mazowszu złożenie wniosku o wydanie paszportu w dniach 7 listopada w godzinach 8-15.30 oraz 8 listopada w godzinach 8-14.00 będzie możliwe wyłącznie w Referacie Paszportów nr 1 w Warszawie, ul. Krucza 5/11 oraz w Delegaturach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego: w Ciechanowie (ul. 17 Stycznia 60) ,w Ostrołęce (ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” 15), w Płocku (ul. Kolegialna 15), w Radomiu (ul. Stefana Żeromskiego 53) i w Siedlcach (ul. Piłsudskiego 38).
Wnioski online
Od 13 listopada br. formalności związane z wnioskowaniem o paszport będą jeszcze prostsze. Rząd wprowadza e-usługę, dzięki której, jeśli wnioskujący o paszport zostawi swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostanie powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbieraniu paszportu tożsamość zostanie potwierdzona również na podstawie odcisku palca.
Dzięki nowym e-usługom sprawdzimy swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP), w tym również ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego. Osoby przebywające za granicą, które złożyły wniosek o paszport, będą mogły potwierdzić jego odbiór online, kiedy dostarczy go kurier.
„Dzisiaj, chcąc złożyć wniosek o paszport, wypełnia się go odręcznie. Po 13 listopada będzie on wypełniany elektronicznie przez urzędnika” – wyjaśnił minister Cieszyński. Zaznaczył, że stopniowo w aplikacji mObywatel będą pojawiały się informacje na temat tego, jakie dane zawiera rejestr dokumentów paszportowych. „Dzisiaj taka opcja jest dostępna w przypadku dowodów osobistych. Możemy podejrzeć wszystkie nasze dowody wraz ze zdjęciami, terminami wydania i unieważnienia. Dzięki Rejestrowi Dokumentów Paszportowych analogiczne rozwiązanie będzie wkrótce dotyczyło paszportów, co pozwoli coraz więcej spraw zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie” – dodał pełnomocnik ds. cyberbezpieczeństwa.
Od 13 listopada będzie można zgłosić online uszkodzenie paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Można to zrobić w trzech prostych krokach. Najpierw należy zweryfikować swoją tożsamość online – można to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Następnie należy wejść na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela” i znaleźć e-usługę”. Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”. Ostatnim krokiem jest kliknięcie „Wyślij zgłoszenie” i potwierdzenie za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |